Berlingske Business

Aeroflot presses til patriotisme før profit

aerioflot
Foto:

Den russiske regering presser Aeroflot til at købe russiske Sukhoi-fly for at hjælpe den hjemlige industri, der er under pres fra lavkonjunktur og vestlige sanktioner.

Flyselskabet er blot det seneste i rækken, der er blevet presset til at sætte hensynet til moderlandet højere end overskuddet, skriver New York Times.

En række andre selskaber er også kommet under pres. Gazprom kan muligvis vente højere skatter og lavere udbytte til aktionærerne, mens Avtovaz, der producerer Lada-biler, er blevet presset til at at opgive planer om fyringer. Til gengæld har selskabet annonceret en måneds juleferie for de ansatte.

Hos Aeroflot, som den russiske stat ejer 51 pct. af aktierne i, er konsekvenserne til at tage og føle på. Flyselskabet ejer blandt andet 21 Sukhoi-superjets og har bestilt yderligere 29, og selskabet kan blive presset til at købe flere selvom flytypen har fået hård kritik af Aeroflots kunder. Sukhoi-flyene er dog ikke den eneste kamel som Aeroflot må sluge for at hjælpe moderlandet.

Aeroflot måtte således også fragte strandede passagerer hjem efter rivalen Transaero gik konkurs, og betalte for rivalens brændstof på de sidste flyvninger. Flyselskabet er ligeledes under pres for at holde flyruter til den sibiriske ødemark åbne for at sikre de isolerede indbyggere en smule transportmuligheder.

- Ethvert stort selskab foretager aktiviteter, der viser at de er ansvarlige over for de folk, de tjener, og det gør vi også, siger Aeroflots talsmand Aleksandr Lukashin ifølge New York Times.

Aeroflot rapportede passagervækst på 10,3 pct. i årets første ni måneder, mens den russiske økonomi ventes at skrumpe godt 4 pct. i år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen