Berlingske Business
17:42

Advarer søvnige chauffører

(GÖTEBORG) Blokeringsfrie bremser er ikke nok til at fjerne lastbilproducenters dårlige samvittighed over, at lastbilen

er et mordvåben. Producenterne må gå videre og udvikle andre tekniske raffinementer.


- Det er chaufføren,

der har skylden i 70-90 pct. af ulykker, hvor lastbilen er årsag til uheldet. Fem pct. er p.g.a. fejl ved bilen, mens resten

skyldes omgivelserne. Det viser en undersøgelse fra 1992. Først og fremmest er chaufføren uopmærksom -

i op mod 56 pct. af uheldene, siger Magnus Rilbe fra Volvo Lastvagners sikkerhedsafdeling.


I dag har Volvo projekter, der f.eks.

sikrer, at chaufføren holder øjnene på vejen - så som at forsinke en mobiltelefonopringning, så chaufføren ikke

skal snakke i telefon midt i et vejkryds.



Hold en pause

Særlige sensorer og et videokamera kan registrere, hvis chaufføren

er ved at falde i søvn - dvs. hvis han glipper for meget med øjenlågene. Så kommer en advarselstone og stemme

med: "hold en pause".


Sensorer advarer også, hvis man ligger for tæt på bilen foran, de advarer også

i forbindelse med vognbaneskift.


Og er man tæt på ved et uheld, kan teknikken gå ind og bremse køretøjet mere

optimalt for at forkorte bremselængden.


Og er ulykken alligevel sket, sikrer systemet, at redningskøretøjerne bliver

tilkaldt. Endelig sikrer elektronisk stabilitets program (ESP), at lastbilen ikke skrider ud og vælter - samt elektronisk bremse

stabilitet (EBS), som ifølge en engelsk undersøgelse korter bremselængden med 2,5 meter. Det betyder alene 4,7

pct. færre dræbte - eller 611 personer i Europa.



Længere front

Volvo har også et projekt, der forlænger

det nederste af lastbilens front 600 mm - og dermed øger arealet for energioptagelse ved sammenstød. Men det betyder,

at lastbilen bliver for lang i forhold til lov om lastbillængder, og det vil betyde plads til mindre godsmængder. Og igen

så flere lastbiler på vejene.


- Sådanne lastbiler ville betyde12.000 færre dræbte og kvæstede

mennesker i den europæiske trafik. Lastbilen vil kun have en indtrængen i personbiler på 0-, 0,2 og 0,82 meter ved

hastigheder på hhv. 55-, 65- og 90 km/ t., siger Lars Forsman fra Volvo Lastvagners særlige haverigruppe (Accident Research

Team).


På verdensplan dræbes der én million mennesker i trafikken om året - det giver en 9. plads i

rækken over årsager til dødsfald. I 2010 venter man at det bliver en 3. plads. Men fortsat med hjertekar-sygdomme

på 1. pladsen.


Lastbilen er involveret i seks pct. af alle trafikulykker - og for en 40 tons lastbil, der rammer en 1 tons

personbil, giver det et fatalt resultat. Volvo Lastvagner har siden 1969 undersøgt alle 1.450 alvorlige lastbiluheld især

i det sydlige Sverige - gennem Accident Research Team - og deres arbejde har først til mange ændringer på lastbiler.

Bl.a. medvirkende til indførsel i 1996 af FUPS (Front Underrun Protection System) - et system som bliver lovbefalet i efteråret

2003, og som i dag allerede er standard i Volvos FH og FM program.


- Systemet består af lavtmonteret ekstra kofanger foran

på lastbilen. Den forhindrer personbiler i at blive presset ind under lastbilen forfra - som sker i 65 pct. af alle uheld med

lastbiler. I Europa bliver der årligt dræbt 13.000 personer på vejene. FUPS vil betyde et klar fald i dræbte

og kvæstede, siger Göran Löwenadler, Volvo Lastvagners sikkerhedschef.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen