Berlingske Business

Aarhus Lufthavn overvejer at dyrke korn

Tirstrup lufthavn
Overskrift
Tirstrup lufthavn Foto:
sdfg
Overskrift
Ryanair fejrer at passagerer nummer 2 mio. ankommer til Aarhus Lufthavn i Tirstrup mandag d.30.januar 2012. Foto:

Lufthavnene er klar til at tage helt nye metoder i brug for at skabe overskud. I Aarhus overvejer direktøren at dyrke korn.

Aarhus Lufthavn overvejer at gå helt nye veje for at skabe overskud. Der er planer om at begynde at dyrke korn på de store ubrugte arealer, der ligger i forbindelse med lufthavnen 35 km nord for Aarhus. Det sker efter, at de kommunale ejere af lufthavnene i både Aarhus og Karup har været tvunget til at skyde penge ind i de lidende lufthavne.

Peter J. Høgsberg, direktør i Aarhus Lufthavn, siger, at han har flere alternative planer om at skabe en rentabel forretning.

»Det mest oplagte er, at vi kan begynde at dyrke noget korn på vores areal. Alle lufthavne har en frygtelig masse arealer, som bare ligger øde hen. I Odense tjente jeg ret gode penge på det,« siger Peter J. Høgsberg.

Han er netop tiltrådt som direktør i Aarhus og kommer fra en tilsvarende stilling i Odense Lufthavn. »Der er masser af muligheder, men lige nu undersøger vi, hvad vi ellers kan bruge lufthavnen til. Det kan også være at sætte solceller op på vores arealer,« siger Peter J. Høgsberg, som afløste Ole Paaske, der blev fyret i april.

Det skete, efter at et faldende passagertal har skabt økonomiske vanskeligheder, der har medført, at kommunerne bag lufthavnen har været nødt til at skyde ti millioner kroner ind i Aarhus Lufthavn.

Passagertallet falder fortsat

Men passagertallet bliver ved at falde, og i årets første seks måneder rejste 22 procent færre fra lufthavnen ved Aarhus.

I Karup Lufthavn har kommunerne skudt fem millioner kroner ind. Men også her falder passagertallene videre ned. Karup havde godt 34.000 afrejsende passagerer i første halvår. Det er mere end en halvering siden 2010, og de seneste tal tyder ikke på, lufthavnen kan nå de årlige 90.000 afrejsende, som skal til for at skabe et plus.

»Sker det ikke, kører vi med underskud. Vi har lidt, så vi klarer os. Det er op til ejerne, hvad der skal ske, men det er klart, at det skal ændre sig på længere sigt,« siger Erik Jakobsen.

I Sønderborg Lufthavn håber direktør Anders Sørensen, at flyselskabernes mangeårige problemer er ved at være overstået. »Jeg er optimistisk nok for fremtiden. Flyselskaberne har på europæisk plan fået skåret ind til benet og vil snart begynde at tjene penge igen. Samtidig håber vi, at den økonomiske udvikling i Danmark lige så stille er ved at vende opad igen,« siger Anders Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen