Berlingske Business

Aarhus Letbane får underskud efter hård start

letbane
Et letbanetog forlader stoppestedet Dokk1 da Aarhus Letbane startede med at køre med passagerer torsdag den 21. december 2017. (Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix 2017) Foto:

Den første halvdel af 2018 har økonomisk set været dyr for Aarhus Letbane.

Selskabet bag letbanen kommer ud af første halvår med et underskud på 53,7 millioner kroner. Det skriver erhvervsmediet Finans.

De røde tal bliver betegnet som forventet og skyldes blandt andet afskrivninger, som ikke bliver dækket af de tilskud, letbanen modtager fra Midttrafik.

I regnskabet bliver letbanens anlægsøkonomi desuden betegnet som stram.

Det kan blive en udfordring, hvis letbanen mod forventning ikke får lov at køre på en ny strækning til Grenaa.

»Denne strækning er teknisk færdigbygget, så der udestår kun en lang række test og myndighedsgodkendelse.«

»Således skal myndighedsgodkendelsen trække langt ud, hvis anlægsøkonomien skal blive udfordret,« skriver Aarhus Letbanes kommunikationschef, Jens Velling, i en mail til Finans.

Den første etape af projektet tæller ud over letbanen omkring centrum af Aarhus desuden strækninger til Odder og Grenaa.

Strækningen til Odder er åbnet i september, mens stykket til Grenaa efter planen bliver åbnet på den anden side af nytår.

Aarhus Letbane er positiv om de første måneder på skinner og fremhæver i regnskabet, at 98,7 procent af togene har kørt som planlagt, og at der har været 8400 daglige passagerer.

Aarhus Letbane fik en hård fødsel, da åbningen blev udskudt flere gange, inden den åbnede i december.

Desuden er budgettet blevet overskredet og er ifølge Århus Stiftstidende nået 3,9 milliarder kroner.

Den forsinkede start har betydet et krav fra det konsortium, der har bygget letbanen.

Aarhus Letbane forhandler i øjeblikket med konsortiet, Asal, om et forlig, der potentielt kan gøre projektet endnu dyrere.

Letbanen er ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen