Berlingske Business

Aarhus gør klar til invasion af krydstogtturister

Silver Wind fra vandet
Arkivfoto.

Landets næststørste by venter mere end en fordobling i antallet af krydstogtturister, der går i land næste år.

Aarhus: København er stadig konge af Danmark, når det kommer til besøgende krydstogtskibe i Danmark. Men Aarhus er hastigt på vej frem og forventer, at antallet af turister, der klemmer sig ned ad landgangstrappen og ind i byen, bliver mere end fordoblet i 2016.

kbh

En opgørelse fra Aarhus Havn viser, at der vil komme mindst 27 krydstogtskibe i 2016. Det vil give lige under 80.000 gæster. Langt flere end de 30.000, der i 2015 har lagt turistkroner i det lokale handelsliv.

- Vi har oplevet en markant stigende interesse for Aarhus som krydstogtdestination. Vi er på vej mod vores bedste år, og efter at have ligget på en femteplads i år træder vi sikkert op på skamlen som landets næststørste krydstogtdestination i 2016, skriver kundechef i Aarhus Havn Nicolai Krøyer i en pressemeddelelse.

Den markante vækst er et resultat af, at Visit Aarhus og Aarhus Havn i 2012 gik sammen om at tiltrække krydstogtturister.

- Vi har rejst rundt og solgt Aarhus som destination i tre år til rederier i Europa og USA. Det har været et stort arbejde, men nu bærer det frugt, siger direktør for Visit Aarhus Peer Kristensen.

Det i en grad, hvor Aarhus kan forvente mellem 85.000 og 100.000 krydstogtgæster i 2017. Det svarer til 33 skibe på besøg. Gæsterne for hvert krydstogtskib estimeres at lægge 2,5 millioner kroner hos byens attraktioner, restauranter og butikker.

Derfor er Aarhus heller ikke alene om at prøve at sikre sig krydstogtrederiernes gunst.

- Det er hård konkurrence. Vi konkurrerer ikke med store byer som København, Stockholm eller Sankt Petersborg, men med byer som eksempelvis Oslo og Göteborg. Dem ved vi, at vi har taget anløb fra i år, siger Peer Kristensen.

flytning

København er fortsat den ubestridte nummer et. Wonderful Copenhagen venter, at 710.000 krydstogtturister vil besøge hovedstaden i 2016, en stigning på 4,4 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen