Berlingske Business

»A.P. Møller - Mærsk får i langt højere grad en shippingmand ved roret«

Skou
Ny topchef i A. P. Møller - Mærsk, Søren Skou. Foto:

Niels Smedegaard Andersen er færdig som topchef i A.P. Møller - Mærsk, og Søren Skou tager over. Dermed vil A.P. Møller - Mærsk for fremtiden styre i en mere klar retning, vurderer analytiker.

Strategien bliver mere klar med Søren Skou som ny topchef for A.P. Møller - Mærsk.

Sådan lyder vurderingen fra Jørgen Bruaset, der er Mærsk-analytiker hos Nordea.

Meldingen kommer, efter at A.P. Møller - Mærsk torsdag eftermiddag har foretaget et opsigtsvækkende skifte, hvor topchefen siden 2007, Nils Smedegaard Andersen, er fortid i virksomheden. I stedet er direktøren for Maersk Line Søren Skou forfremmet til ny topchef for hele gruppen.

»A.P. Møller - Mærsk får i langt højere grad en shippingmand ved roret. Niels Smedegaard kom ind i ledelsen med de industrielle briller på, da han kom fra Carlsberg. Søren Skou er mere en shippingmand. Han kan se de synergier, som man eksempelvis kan få mellem Damco og Maersk Line på en anden måde, så jeg tror, at man vil se mere på integreret logistik og arbejde med investeringer frem for den industrielle strømlining, som Niels Smedegaard har tilført,« siger Jørgen Bruaset og tilføjer:

»Fremadrettet tror jeg, at vi vil se en mere klar kommunikation fra ledelsen, omkring hvilken retning A.P. Møller - Mærsk skal tage. Selskabet vil formentlig komme en mere defineret strategi for, hvordan fremtiden skal se ud,« siger han.

Mærsk generalforsamling

Ifølge Jørgen Bruaset er det overraskende, at Niels Smedegaard allerede stopper som topchef 1. juli. Alligevel mener han ikke, at der er tale om en fyring af den snart forhenværende topchef.

»Jeg tror, at bestyrelsen har været godt tilfreds med de resultater, som Niels Smedegaard har leveret i A.P. Møller - Mærsk. Jeg tror, at skiftet kommer som følge af, at der er brug for at få nye perspektiver på, hvordan man skal skabe aktionærværdi. Samtidig er det klart, at alderen også har spillet en rolle. Niels Smedegaard har siddet på posten i mange år, og derfor er det på tide til noget nyt,« siger Jørgen Bruaset.

Søren Skou er ikke en uerfaren herre i Mærsk-regi. I 1983 blev han som 19-årig ansat i A. P. Møller - Mærsk og har været medlem af direktionen siden 2006. I 2012 blev han adm. direktør for Maersk Line, og nu får han altså ansvaret for hele A. P. Møller - Mærsk-gruppen.

05BUSBagside---Soeren-Skou.jpg

»Søren har stor forretningsforståelse og indgående kendskab til gruppens forskellige forretningsområder og har med succes omstruktureret de virksomheder, han har ledet. Bestyrelsen kender Søren som en respekteret og vidende leder med evnen til hurtigt at tilpasse ændringer i markedet i tæt samarbejde med bestyrelsen, direktionen og medarbejderne,« siger bestyrelsesformand i A.P. Møller Mærsk A/S, Michael Pram Rasmussen, i en fondsbørsmeddelelse.

Siden meddelelsen kom ud, er aktien steget 7 procent. Ifølge Jørgen Bruaset skyldes stigningen, at mange investorer længe har efterspurgt en klarere melding, hvor A.P. Møller - Mærsk vil hen.

»Nu kommer der nogle klare formuleringer fra selskabet, hvor det fremgår, at man forventer en mere klart defineret strategi. Det er nok det, som investorerne hæfter sig ved,« siger Jørgen Bruaset.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Diverse fødselsdage

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen