Berlingske Business

90 år og stadig på vingerne

90 år og stadig på vingerne - 2
Det 71 meter høje kontroltårn koordinerer omkring 750 landinger og afgange pr. dage. I tårnet er der typisk 6 på arbejde af gangen, imens 6 andre står standby og kan slappe af. Her er et Finnair fly ved at lette. Reportage fra Kastrup Lufthavn, der fylder 90 år d. 20/4-2015. Foto:

Da Københavns Lufthavn åbnede for 90 år siden, var det får, der holdt græsset på landingsbanen kort, hvor de rige og eventyrlystne landede og lettede. I alt rejser 70.000gennem lufthavnen på en gennemsnitlig dag. Lufthavnens 90 års fødselsdag blev mandag fejret med overraskelser for passagererne.

Det begyndte i det små dengang for præcis 90 år siden.

»Træslottet« på Amager, kaldte man lufthavnsterminalen, og landingsbanen var af græs, som får sørgede for at holde trimmet til de spinkle fly, der lettede og landede på plænen. Men meget har ændret sig, og i dag er Københavns Lufthavn et af Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkter, der sender millioner af passagerer af sted på deres rejse hvert år.

Det er svært at finde en præcis liste, men der er ingen tvivl om, at Københavns Lufthavn er en af de ældste civile lufthavne i verden. Bedste bud er, at den er blandt de 15 ældste, stadigt fungerende lufthavne. Det blev fejret mandag med hemmelige overraskelser for passagererne i terminalerne.

I begyndelsen var fly og flyvning kun for de mest eventyrlystne og velhavende, mens andre mindrebemidlede flokkedes for at se flyene lette. I 1939 stod den ikoniske Vilhelm Lauritzen Terminal klar. Det var dengang en ekstremt moderne lufthavnsbygning, men den blev sidenhen en hæmsko for udviklingen. Den gamle, men smukke terminal var ikke længere tidssvarende.

Københavns Lufthavn skyder kvart milliard i udbygning

Lufthavnen ønskede atrive den ned, men bygningen var klassificeret som bevaringsværdig, så i september 1999 valgte man den spektakulære løsning at flytte terminalen til et hjørne af lufthavnsarealet. MT Højgaard stod for operationen med at klodse den 110 meter lange, tre etager høje og 2.600 ton tunge bygning op på vogne og rulle den afsted.

I 1960erne indviede man Terminal 2. Det var dengang, SAS som de første fløj direkte mellem Skandinavien og Los Angeles over Nordpolen. Det betød, at SAS blev Hollywood-stjernernes flyselskab, hvilket leverede en solid mængde stjernestøv til de københavnske landingsbaner og ankomsthaller.

I 1970erne tog charterrejserne fart, og flyrejserne blev udbredt til de fleste. Det næste kvantespring kom, da lavprisselskaberne kom frem og slog bunden ud af priserne, og nukan man pludselig komme til europæiske storbyer for samme pris som en togbillet fra København til Aarhus.

FE

I 1998 byggede man endnu en terminal, Terminal 3, efterfulgt af endnu en i 2010, lavpristerminalen. Så kom Hilton-hotellet, udvidelser af terminaler, togstation og metroforbindelse, mens internettet demokratiserede og globaliserede flyvningen og rejsen helt og aldeles.

Det har kunnet ses på væksten, der har været næsten kontant siden 1925 – kun afbrudt af en verdenskrig og et par finanskriser gennem historien. I 2014 gik 25,6 millioner passagerer igennem Københavns Lufthavn og fløj til en af de 157 destinationer, man kan vælge imellem i dag.

Lufthavnens planer omfatterlige nu investeringer for én milliard kroner om året på forbedringer og udbygninger. Målet er i fremtiden at håndtere 40 millioner passagerer om året.

Pix-Emirates

Billedreportage fra Københavns Lufthavn - 3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen