Berlingske Business
14:27Industriens Pension får tocifret milliardafkast efter stærkt aktieår

770 mio. tættere på elbilen

770 mio. tættere på elbilen - 1
Der skal stå 100.000 ladestationer klar i 2011. Iagtagere frygter børnesygdomme i det store elbil-projekt. Foto:

Dong går sammen med Better Place Danmark om at gøre elbiler til virkelighed i Danmark. Der skal blandt andet stå 100.000 ladestationer klar i 2011. Iagtagere frygter børnesygdomme i det store projekt.

Elbilen er kommet et stykke tættere på de danske veje. Helt præcist 770 millioner kroner tættere. I dag fremlagde Dong og Better Place Danmark en aftale om, at investere en lille milliard i at gøre Danmark klar til elbiler.

Planen er, at danskerne i 2011, som de første i Europa, skal kunne købe en elbil, og kunne sætte den til én af 100.000 danske ladestationer eller bytte batteriet på en af de 100 byttestationer.

"Opstarten af denne forretning er meget spændende. Vi er begejstrede for at være det første firma og sted i Europa med elektriske biler og taknemmelige for at være blevet valgt til opgaven," siger Anders Eldrup, der er administrende direktør i Dong.

Forretningskonceptet er, at man køber sin nye elbil, som i første omgang bliver sendt på markedet af Renault i 2011. Herefter tegner man et abonnement og får batteriet hos Better Place Danmark.

Abonnementet inkluderer en fast kilometerpris, som bliver registreret af en GPS. Genopladning eller udskiftning af batteriet er uden ekstra betaling. Bilen kan køre 160 km. på en opladning, og der vil blive etableret 100.000 ladestationer og 100 batteribyttestationer inden den første elbil sælges - hvis alt går efter planen.

"Vi er meget positive for projektet. Det er første gang, man ser forsøgt en løsning på elbilers infrastruktur. Alt kan sig lade gøre, men det er en meget stor opgave at få det hele på plads i 2011," siger Torben Kudsk, der er chefkonsulent i FDM.

Hybrid er som fax
Den præcise økonomi i projektet er hemmeligholdt. De mange millioner kommer fra DONG, Better Place og andre anonyme investorer og har karakter af både investeringer og konvertibel gæld. Better Place er startet af israeleren Shai Agassi og havde 200 mio. dollars i startkapital ved etableringen i 2008. De er kommet fra forskellige kapitalfonde, men som også er blevet brugt på at starte projektet op i andre lande.

I Israel er man begyndt at sætte ladestationer op, og der er planer om projekter i Australien, Hawaii, Ontario og Californien. Hos sidstnævnte har Better Place meldt ud, at man vil have 250.000 ladestationer og 200 byttestationer klar i 2012.

Der er heller ingen klar udmelding om, hvad bilen, abonnementet og en kørt kilometer koster, men Better Place lover, at det bliver billigere end at køre i en almindelig bil.

"Det er et godt initiativ, men det bliver spændende at se, om markedet udvikler sig, så det kan køre rundt. Det er afgørende, at man kan få skiftet vognpakken. Og jeg synes, det er vigtigt, at der er flere muligheder, og at danskerne også kan vælge mellem flere nye teknologier," siger Jørgen Abildgaard, der direktør i konsulentfirmaet Prory.

Better Place skal have 50.000 kunder i Danmark for at nå breakeven, og en af konkurrenterne i kampen om de miljøbevidste bilister er hybridbilen, men Shai Agassi er ikke bange:

"Hybridbilen er ligesom faxmaskinen. Vi har set i alle industrier, at udviklingen går fra molekyler til elektroner. Faxmaskinen var mellemtingen mellem brevet og emailen. Men hvor mange fax sender du i dag? Hybridbilen er det samme, den er midlertidigt og forsvinder forholdsvis hurtigt," siger Shai Agassi.

Standardforvirring
For DONG handler en væsentlig del af forretningen om at kunne bruge den overskydende strøm fra vindmøller, der som bekendt ikke er til at styre. Derfor kommer der en gang imellem for meget strøm, som DONG sælger billigt eller forærer til udlandet. En problemstilling, der vil vokse med nye vindmølleparker.

"Med dette projekt kan vi bruge den strøm til batterierne i elbilerne. Og omvendt kan vi låne noget af strømmen fra de tilkoblede batterier, når forbruget er højt," fortæller Anders Eldrup

Men netop batterierne skaber tvivl om projektets langsigtede holdbarhed hos FDM.

"Renault, som skal levere de første modeller, har allerede tre forskellige batterier. Hvis en producent ikke engang kan lave en standard, hvordan skal man så lave et system, så projektet fungerer med andre mærker eller i andre lande?" spørger Torben Kudsk fra FDM

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen