Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

7 ud af 10 danskere går glip af flykompensation

US-POWER-OUTAGE-STRANDS-DELTA-AIRLINES-OPERATIONS-WORLDWIDE
Foto:

Hvis ens fly er forsinket, kan der potentielt være mange penge at hente. Men det er kun 31 procent af de danske flyrejsende klar over, viser nye tal.

Kun 31 procent af danskere kræver erstatning, hvis deres fly bliver forsinket. Det til trods for, at der kan være helt op til 4450 kroner (600 euro) at hente. Det viser tal fra Gate 28, et firma specialiseret i at hjælpe europæiske flypassagerer med at opnå kompensation, og analyseinstituttet TNS Sifo.

Hvorvidt man har ret til kompensation afhænger af forsinkelsen og distancen på ens flyrejse. Alt efter om man skal kortere end 1500 kilometer, mellem 1500 og 3500 kilometer eller over 3500 kilometer og uden for EU gælder forskellige regler.

SAS leverer igen overskud

Hvis man skal flyve færre end 1500 kilometer, skal flyet blot være to timer forsinket før man har ret til 250 euro, mens der skal være tale om henholdsvis tre og fire timers forsinkelser for de næste kategorier. Samtidig stiger kompensationsbeløbet til 400 og 600 euro.

Ifølge Gate 28’s undersøgelse tøver en tredjedel med at søge om kompensation fordi de oplever ansøgningsproceduren værende for besværlig. Yderligere 31 procent søger ikke, fordi de har så lidt kendskab til hvordan man skal gøre, at de end ikke forsøger.

Rejser_Business

Undersøgelsen viser også, at tæt på seks ud af 10 danskere ikke har fået information om retten til kompensation, hvis flyet er forsinket.

»Vi mener, at de rejsende skal være mere oplyste om deres rettigheder, når de flyver. I dag er meget få danskere bevidste om, at de kan rejse krav om økonomisk erstatning ved flyforsinkelse helt op til tre år tilbage i tiden,« siger grundlæggeren af Gate 28, Willem van der Hooft, i en pressemeddelelse.

Kompensationen bunder i et EU-direktiv, der blev sat i effekt i 2005. Det omfatter foruden forsinkelser også aflyste flyafgange og hvis man som passager bliver nægtet ombordstigning, fx i tilfælde af et fly er overbooket.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen