Berlingske Business

500 lokoførere på S-togsbanen må finde sig et nyt job

Finanslov Ekspert om DSB-aflysninger: Kravene kan sagtens skærp
Arkivfoto: Jernbaneforbund mener, at DSB får svært ved at få folk nok til drift af S-togsbanen frem mod førerløs fremtid. Foto:

Jernbaneforbund mener, at DSB får svært ved at få folk nok til drift af S-togsbanen frem mod førerløs fremtid.

For omkring 500 DSB-ansatte betyder onsdagens politiske forlig om togdrift især en ting: De skal ud og finde sig et nyt job inden for en overskuelig årrække.

For med beslutningen om at gøre hovedstadens S-tog førerløse er S-banens lokoførere blevet overflødige.

Hos lokoførernes fagforening, Dansk Jernbaneforbund, er man naturligvis bekymret for medlemmernes fremtid. Men samtidig peger formand Henrik Horup på, at udsigten til førerløs fremtid kan give flere problemer.

1

»Efter vores bedste overbevisning vil usikkerheden få flere af vores medlemmer til at søge væk fra S-togene. Der er gode muligheder for at få job andre steder lige nu.«

»Det vil betyde, at DSB's S-tog kommer til at mangle chauffører. DSB vil ikke kunne rekruttere folk, fordi der ikke vil være nogle fremtidsudsigter,« siger han.

Dansk Jernbaneforbund vil kontakte politikerne for at høre, hvordan de har tænkt sig at løse udfordringerne med S-togspersonalet.

stog

Ud af de cirka 500 lokoførere er omkring 130 såkaldt tjenestemandsansatte. Det betyder, at de er dyre at komme af med for arbejdsgiverne, fordi de har ret til tre års løn ved opsigelse.

Regeringen, DF og De Radikale fremlagde onsdag aftalen om at indføre førerløse S-tog.

Den vil betyde, at det bliver muligt at køre S-tog hele døgnet. Som det er nu, kører S-togene kun i døgndrift i weekenderne. Passagertallet i S-togene ventes at stige med 13 millioner.

En omlægning til automatisk drift vil kunne påbegyndes fra 2021, når det nye signalsystem på S-banen står klar. Planerne kan udrulles i takt med, at DSB's nuværende S-tog udfases og erstattes af nyt førerløst materiel.

Tidslinje:

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen