Berlingske Business

325.000 personer har bestilt Teslas nye familiebil

Tesla-model tiltrækker rekordmange bestillinger
Foto:

Den amerikanske elbilproducent Tesla har modtaget hele 325.000 forudbestillinger på selskabets nye og billigere model 3, der er klar til markedet i løbet af 2017.

Tesla præsenterede den nye model, der skal sælges til 35.000 dollar stykket, i denne uge åbnede selskabet for forudbestillinger, der koster 1000 dollar stykket. Allerede på dag tre var der modtaget forudbestillinger på mere end en kvart million eksemplarer, og selv det tal var ifølge topchef Elon Musk mere end dobbelt så meget, som Tesla selv havde ventet.

Tesla

De mange forudbestillinger har dog - ifølge Bloomberg News - også rejst spørgsmål om, hvorvidt Tesla er i stand til at løfte kapaciteten i sin produktionsfacilitet i Californien så meget, at selskabet kan nå at producere så mange biler.

Sidste år leverede Tesla til sammenligning blot godt 50.000 biler.

Alene forudbestillinger på Teslas model 3 har kastet flere penge i selskabets kasse end børsnoteringen i juni 2010, der gav en kontant gevinst på 226,1 mio. dollar. Ifølge Tesla selv indikerer forudbestillingerne en fremtidig omsætning på 14 mia. dollar af den nye model 3.

Tesla 3

Antallet af forudbestillinger er dog ikke lig med antallet af kunder, idet nogle har bestilt mere end én udgave, oplyser Tesla.

Tesla-aktien er steget uafbrudt siden præsentationen af den nye bil. På fem dage har aktien taget et løft på knap 17 pct. Torsdag var aktien også startet i grønt terræn, men efter offentliggørelsen af forudbestillingerne falder den med 1,6 pct. til 261,19 dollar på børsen i New York.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen