Berlingske Business

24 Uber-chauffører sigtet for brud på taxiloven

UBER TECH-LYFT/PROBE
Uber er et amerikansk koncept, der blev stiftet i 2009. Ordningen går ud på, at kunden via sin mobiltelefon kan bestille en kørsel, der i snit er 20 til 30 procent billigere end en tur med almindelig taxi. Arkivfoto. Foto:

Siden november sidste år har Københavns Politi sigtet 24 Uber-chauffører. Ni af dem er sigtet i år.

Efter at Københavns Politi i november sidste år sigtede de første tre chauffører fra den omstridte samkørselstjeneste Uber er antallet af sigtelser steget støt. Det skriver DR Nyheder mandag.

I 2015 blev 15 Uber-chauffører sigtet, mens der i 2016 allerede er sigtet ni.

De er alle sigtet for overtrædelse af taxiloven og taxibekendtgørelsen, oplyser politikommissær i færdselsafdelingen ved Københavns Politi, Søren Wiborg, til DR.

Endnu er ingen af sagerne kommet for retten, så det er derfor fortsat uklart, om eller hvordan chaufførerne skal straffes.

I denne uge bliver et antal sager sendt til byretten, der skal fastsætte eventuelle bødestraffe.

UBER TECH-LYFT/PROBE

Uber er et amerikansk koncept, der blev stiftet i 2009. Ordningen går ud på, at kunden via sin mobiltelefon kan bestille en kørsel, der i snit er 20 til 30 procent billigere end en tur med almindelig taxi.

Ifølge Uber er der tale om en samkørselsordning, hvor private bilejere stiller sig til rådighed og kan hyres til en tur, hvor chauffør og passagerer efterfølgende deler omkostningerne.

Selskabet blev ved introduktionen til Danmark politianmeldt af Trafikstyrelsen, som mener, at Uber overtræder personbefordringsloven.

JAPAN-BUSINESS/

Lørdag aften demonstrerede taxichauffører i København mod tjenesten, som de vil have skal have samme regler som taxierne.

Uber findes i 67 lande - heriblandt Danmark - og hundredvis af byer. Den er dog også blevet forbudt flere steder.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen