Berlingske Business
17:43Tak for i dag

147 verdenspatenter proppet ind i ny truck

Mange teknologiske nyskabelser er skjult i design. Den sandhed passer ikke på Linde 39X, og så passer den alligevel!


At

der er tale om en nyhed er nemlig ganske synlig, men det er lige så uomtvistelig, at en meget stor del af nyhederne er svøbt

ind i et kompakt og nydeligt design. Ikke færre end 147 verdenspatenter er proppet ind i tyskernes nye våben i det store

volumenmarked for gas- og dieseltruck på henholdsvis 2 og 2,5 tons. Hver dag sælges der ét styk ny gaffeltruck herhjemme

i denne klasse, og hver fjerde dag har N.C.Nielsen, Danmarks største gaffeltruckforhandler, stået for leverancen.


Den

markedsandel skal der noget til at holde. Forgængeren for 39X, model 351, blev introduceret tilbage i 1986, og den er til dato

solgt i mere end 150.000 eksemplarer verden over.


Alligevel er salgschef Jens Wøldiche, N.C. Nielsen, ikke i tvivl om,

at Linde 39X bliver i stand til at løfte arven.


Gaffeltrucken havde verdenspremiere i Hannover i april, og N.C. Nielsen fik

de første demo-modeller til landet for knap tre uger siden. Siden da er mere end en halv snes bestillinger på en af de

fire grundvarianter løbet ind.



VW motor

Linde 39X er en helt igennem anderledes truck. En stor del af forandringerne

er gjort muligt på grund af et noget opsigtsvækkende kunstgreb. Motoren sidder ikke på langs i trucken. Den er stillet

på tværs, boltet direkte på kontravægten. Det har fjernet enhver vibration fra motoren uden gummiophæng

etc. Motoren er ikke længere en Perkins, som trak forgængeren. Linde har denne gang valgt VW-motorer, som er meget lig de

motorer, der i dag findes i en VW Passat. Motoren udmærker sig på flere områder, men bl.a. har den et optimalt kraft/vægt

forhold, og hertil kommer, at den er skabt til elektronisk styring. Linde 39X er spækket med elektroniske styringer.



Kabinen

Den

nye placering af motoren har givet helt nye muligheder for indretningen af kabinen, der er sænket betragtelig i forhold til

tidligere modeller. Nedsænkningen betyder bl.a. ekstra benplads, så selv meget store truckførere ikke vil få

problemer. Samtidig har det resulteret i, at der nu er plads til alle instrumenterne i i førerkabinens loft. Det giver igen føreren

langt bedre udsyn.


Maskinen har, som det er set på de seneste Linde-modeller, et to-pedal koncept. Det vil sige, man kører

frem ved tryk på højde pedal og tilbage ved tryk på den venstre. I midten finder man den obligatoriske stop-pedal. Rattet

er naturligvis justerbart op og ned og frem og tilbage. Det samme er sædet. De to joysticks, der hver har fire funktioner, er,

som noget nyt blevet integreret i sædet. Det betyder, at truckførerens højre arm ikke hele tiden dumper mod armlænet

ved ujævn kørsel. Armlænet med de to joysticks følger ganske enkelt sædet. Akkurat som det er tilfældet

med rattet, kan armlænet justeres frem og tilbage og op og ned.


Det ene joystick styrer løftning og sænkning

af gaflen og tiltningen frem og tilbage. Det andet styrer sideskift og gaflernes bevægelse mod eller fra hinanden. Med hver

sin fod på de to pedaler, højre hånd ved de to joysticks og venstre hånd på rattet har man 100 pct.

kontrol over alle funktioner i Linde X39. Førerpladsen findes både som lukket kabine og som åben model, men sidstnævnte

er forberedt til kabinemontering. Den kan endda finde sted trinvis, hvis det skulle ønskes. Som noget nyt er modellen i

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen