Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

11. september giver fortsat luftfragtselskaber problemer

Terroraktionerne i USA i fjor skaber fortsat nye problemer for luftfartsindustrien. Myndighederne, det vil sige Transport Security Administration,

har strammet alle bestemmelser - også for luftfragten.



- Det er noget af et problem for os, at vi ikke længere kan

have farligt gods med i vores passagerfly. Det skal i dag med rene fragtfly - så her har bl.a. kurérselskaberne overtagset

meget af fragten, siger Jerry Gols, chef for salg og service hos SAS Cargo i O''Hara lufthavnen i Chicago.



De nyindsatte Airbus

A330 og A340 har ellers 40 pct. mere fragtkapacitet end de tidligere Boeing 767. De nye fly rummer med fuld passagerkabine 18 tons.



-

Gennemsnittet ligger ud af USA på 11 tons pr. fly - importen er dog større. Forholdet er 60:40.



Jerry Gols viser

os rundt i den store lagerhal, der også huser et par andre luftfartsselskaber. Klokken er 10 om formiddagen - kl.16 dansk tid.

Speditørkontakt

Stockholm-maskinen

kommer om lidt over to timer og skal retur 16.20. København-maskinen lander 17.50 og skal tilbage 22.15.



- Vi har mest

travlt onsdag og lørdag, men der altid meget at gøre. Jerry og jeg har kontakten til speditørerne, der sørger

på 99 pct. af vores fragtkapacitet. Vores gods kommer fra hele Midt-vesten og de store søer -hvorfor vores bedste og

mest trofaste kunder er bilfabrikkerne ved Detroit - f.eks. reservedele fra General Motors til SAAB i Sverige og Ford til Volvo, siger

Mike Sabatino.



Mange palletter kommer ind med trucks eller med fly fra andre steder i regionen, der for SAS rækker helt

ned til Den Mexikanske Golf.



SAS'' største fragtcenter ligger ved Newark lufthavnen i New York.



Ved fuld kapacitet

i Chicago, kan man sende fragten fra Newark - eller omvendt. SAS har begge steder de sidste maskiner mod Europo - så deadline er

sent. Det passer mange kunder godt, at med SAS Cargos Priority Cargo kan vente med at aflevere godset til kl. 20.00. Ellers er det

kl. 18, der er sidste chance.

Må give rabat

- Efter 11. september gik vores akviteter kraftigt tilbage, men markedet er

ved at komme tilbage. Vi har som branchen generelt måttet give gode rabatter til speditører - efter devisen: Nogle penge

er bedre end ingen penge, siger Jerry Gols.



Mens vi var på besøg bestilte det lokale DFDS kontor en forsendelse

på seks tons til aftenmaskinen - og det skabte glæde.



- Vi genforhandler alle kontrakter med speditører én

gange om året. I år til dato har vi ekspederet halvanden million kg., siger Jerry Gols.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen