Berlingske Business

10 år med hurtige Opel-biler

opel
Det er efterhånden ti år siden, at Opel lancerede den første OPC-udgave. Siden er der solgt 50.000 OPC’ere. Den nye Insignia er den første OPC med elektronisk 4-hjulstræk. Foto:

Opel fejrer 10 års jubilæum med OPC-modeller. Den nye Insignia er den kraftigste version nogensinde.

Opel Performance Center (OPC) står bag de sportsligste versioner af Opel’s modeller.

Insignia OPC sedan og Sports Tourer er de seneste tilføjelser til OPC programmet og de kraftigste OPC biler hidtil.
OPC står for køreglæde, glæden ved motorsport og glæden ved at eje og køre en bil med enestående dynamiske egenskaber.

Opel Astra med 2,0 liters sugemotor var den første bil i OPC serien. Den blev lanceret i 1999 og udviklede 160 hk. Den planlagte produktion på 3000 biler var udsolgt på fire måneder. Siden har Opel solgt mere end 50.000 OPC biler lige fra Corsa til Zafira og Vectra OPC.

Med Zafira OPC viste Opel, at monocab biler ikke behøver være kedelige familiebiler. I 2001 lancerede Opel den første Zafira OPC med 2,0 liters turbomotor og 192 hk. Den solgte i over 12.000 eksemplarer.

Den mest populære OPC hidtil har været Corsa OPC med 1,6 liters turbomotor og en ydelse på 192 hk. Den kan klare 0-100 km/t på 7,2 sekunder og har en topfart på 225 km/t. Det maksimal drejningsmoment er 266 Nm med overboost. Kræfterne leveres til forhjulene af en 6-trins gearkasse.

Det grønne helvede

Gennem de sidste ti år har OPC biler sat en række rekorder på Nürburgring’s berømte 20,8 kilometer lange Nordsløjfe. Astra OPC klarede turen på 8:35:94 i 2005, og Zafira OPC har stadig rekorden som den hurtigste van med en tid på 8:54:38 fra 2006. Corsa OPC har rekorden for småbiler med 8:47:99 i en standardbil kørt af Manuel Reuter i 2007. Alle OPC har været gennem et omfattende testprogram på Nürburgring, der også er kendt som det grønne helvede på grund af banens køremæssige udfordringer gennem skovene i Eifelbjergene.

Nordsløjfen på Nürburgring er i høj grad Opel’s hjemmebane. Siden 1960’erne har Opel brugt Nordsløjfen til test af alle typer biler, og for tre år siden åbnede Opel sit eget testcenter på banen. Insignia OPC har kørt mere end 10,000 kilometer udholdenhedstest på banen – i øvrigt uden problemer af nogen art.

Tre måder at få OPC i blodet på

For at sikre at førerens evner kan leve op til bilens, afholder Opel én-dags kurser i avanceret sportslige kørsel på Opels testcenter i Dudenhofen syd for Frankfurt i Tyskland. Kurserne ledes af tidligere Le Mans kører og Opel fabrikskører Manuel Reuter. Her får deltagerne mulighed for at opleve OPC bilernes fulde potentiale.

Igennem de seneste to år har Opel afviklet Astra OPC Race Camp, hvor alle med en drøm om at blive racerkører kan tilmelde sig og deltage i en udvælgelsesproces, der munder ud i deltagelse i rigtige racerløb blandt andet på Nürburgring.

I øjeblikket er 100 kandidater tilbage efter en udvælgelsesproces, der begyndte med over 22.000 ansøgere.  De 100 kandidater tager nu hul på programmets andet år. Racerkørerne Manuel Reuter og Joachim Winkelhock står bag udvælgelsen, der skal munde ud i, at 10 af de dygtigste får mulighed for at køre de to Opel Astra i racertrim, som Opel indsætter under 24 timers løbet på Nürburgring næste år.

Man behøver ikke at investere i en OPC version for at få en flig af OPC ånden. Siden 2004 har Opel markedsført OPC Line pakker til de almindelige versioner af de forskellige modeller med blandt skørter og spoilere i OPC design.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen