Berlingske Business
10:34Norsk hotelkonge: Hennes og Mauritz er et af verdens bedste selskaber

»Vi har været rigtig gode til at tale den her lufthavn ud ad helvede til på landet«

aarhus lufthavm
Peter J. Høgsberg har været direktør i Aarhus Lufthavn siden 2013. Foto:

Forladt og forhadt. Mens politikere og organisationer har snakket om en ny Aarhus Lufthavn, er den gamle svundet ind. Men med en nedadvendt EU-tommelfinger til en ny lufthavn, øjner den gamle en fremtid.

Burde er et ord, de kender til i Aarhus. Landets næststørste by ynder gerne at tale om ting, man burde have. Som et anstændigt Superliga-hold, der kan bide skeer med københavnerne i stedet for det notorisk underpræsterende AGF. Aarhus burde også have en bedre offentlig trafik og i erkendelse af, at en hel Metro nok ville være et overkill, nøjes man med en letbane. Og hvad med musikscenen - burde den ikke også levere en ny storhedstid som i 80erne med TV-2, Thomas Helmig og Rocazino?

Og så er der en af de helt store kæpheste, lufthavnen. For nok ligger der et par bygninger og et par landingsbaner, der tilsammen kalder sig Aarhus Lufthavn, men burde landets næststørste by ikke kunne køre det bedre? De gider den hvert fald ikke rigtig, aarhusianerne. De har ladet den i stikken, foretrukket at køre til Billund og Aalborg og senest skamflirtet med tanken om at opføre en helt ny ude ved Thomasminde, lidt nord for Aarhus.

aarhus

Men EU sagde nej til ideen, og nu ligger den der så. Som en træt og udtrådt ægtefælle efter en mislykket affære, 41 kilometer motorvej nordøst for Aarhus og er det bedste, de kan få. Forladt og lidt forhadt, velkommen til Aarhus Lufthavn, Tirstrup, Norddjurs Kommune.

Djursland Lufthavn er den drilagtigt blevet kaldt, for man kan kalde sig Aarhus Lufthavn, når man befinder sig lige så langt fra byen som Horsens?

For et par uger siden fejrede Aarhus Lufthavn 70 års fødselsdag, men det var ikke en velvoksen fødselar i sin bedste alder. I 2015 dumpede passagertallet til 364.836 passagerer for hele året - det laveste i 10 år og så på et tidspunkt, hvor danskerne rejser mere end nogensinde, og hvor de øvrige lufthavne fejrer ny passagerrekorder hvert år.

Tæt på væksten

En enlig mandlig passager sover på tværs af tre sæder og legemliggør umiddelbart det eneste med puls i lufthavnen i Tirstrup en søvnig septemberformiddag. Så er det mere energi i bygningens 1. sal, hvor Peter Høgsberg veloplagt tager imod.

I 2013 blev  han udpeget som ny direktør for Aarhus Lufthavn i det, man benævnte - og det er lufthavnens egen kapitaler - »NY START«.  Han kom fra en lignende stilling - hos Odense Lufthavn - og fik som opgave at sparke liv i de 70 år gamle lokaler ude i Tirstrup. Det har været en bumpet start, hvor passagerantallet er faldet år for år.

Woman looking through window in the airport

»Vi er blevet glemt,« siger Peter Høgsberg, da han har sat sig til rette på sit hjørnekontor med smuk panoramaudsigt over landingsbanerne.

»Vi har ikke gjort nok de sidste 10 år. Der har ikke været udvikling på ruter, og vi har ikke gjort det, der skulle til. Og det er der andre lufthavne i Vestdanmark, der har været gode til at udnytte,« siger direktøren.

Mens Aarhus Lufthavn noget duknakket måtte offentliggøre de triste passagertal i starten af januar, kunne konkurrenterne fra Billund og Aalborg knappe de overskydende champagneflasker fra nytårsfesterne op velvidende, at de for gud-ved hvilket år i træk havde præsteret nye passagerekorder.

Airbus A330 Enhanced

»Man har ikke investeret i den her virksomhed. De sidste 10 år er der blevet brugt 900 millioner i Billund og 300 millioner i Aalborg, mens der ikke rigtig er blevet brugt nogen penge her,« siger Peter Høgsberg.

Og det har ifølge direktøren været med til at skabe en negativ spiral - set med aarhusianske øjne, hvor flyselskaber automatisk kigger særligt mod Billund, når nye ruter skal planlægges.

»Når KLM (hollandsk luftfartsselskab, red) skal placere en ny rute i Danmark, så kan de se, at hov, Lufthansa er allerede der, så det må også være der, vi skal være,« siger Peter Høgsberg.

Flyttediskussion bærer ikke ansvaret

Det kunne vel være fristende for Peter Høgsberg at skubbe aben videre til lufthavnens hovedejer, Aarhus Kommune. Her har man fra politisk hold de senere år arbejdet ihærdigt på at etablere en helt ny lufthavn, og man nåede så langt i processen som på at pege på et helt specielt område - Thomasminde nord for Aarhus - hvor den skulle ligge.

Men det langstrakte arbejde fik et vingeskud tidligere på sommeren, da EU underkendte behovet for en ny lufthavn og dermed også muligheden for at etablere en sådan med offentlige midler. En slukøret borgmester i skikkelse af Jacob Bundsgaard (S) erkendte i slutningen af august nederlaget.

15BUSRyanair-fly.jpg

»Etableringen af en ny lufthavn i Thomasminde er ikke er realistisk,« lød det fra borgmesteren, inden han vendte blikket mod lufthavnen på Djursland.

»På den baggrund kan vi nu også sætte fuld fokus på Aarhus Lufthavn og arbejdet med at udvikle den,« siger borgmester Jacob Bundsgaard.

Det er trods alt nye toner, men Peter Høgsberg mener ikke, man kan bebrejde flyttediskussionen for stilstanden i Tirstrup.

»Det, vi allesammen kan blive enige om, er, at det er vigtigt med en god lufthavnsbetjening, og hvis det er på en anden lokation, så er det ikke modstridende med det arbejde, vi laver. Det har været en god debat, og det er nødvendigt, at vi har politikere, der kigger frem og spørger, hvordan vi ser luftfartsbetjeningen i Østjylland om 20 år,« siger Peter Høgsberg.

»Men selvfølgelig er det dejlligt, at der er kommet ro på, men jeg tror også, det har været nødvendigt en gang for alle at komme igennem den diskussion,« siger Peter Høgsberg.

Han mener dog alligevel, at der er elementer i debatten, der har været forvrængede.

»Det har generet mig mest, at der har været en opfattelse af, at man bare kan løse problemet ved at flytte lufthavnen. Det får man jo ikke nye ruter af,« siger han.

RB PLUS Nul flyangst i Billund trods Ryanair-exit

»Vi har været rigtig gode til at tale den lufthavn ud ad helvede til på Djursland. Det hedder sig, at Simon Spies i 60erne sagde, at »her var der rødspætter til tre sider, så det går aldrig godt«. Men i Kastrup er der altså rødspætter til fire sider. Det er et spørgsmål om perspektiv,« siger Peter Høgsberg.

»Der er 300.000 jyder, som hvert år kører ned til Hamborg og flyver derfra. Og så taler man om, at det er lang tid, når man skal køre en halv time fra Aarhus for at komme herud«

Ruter til to europæiske storbyer

Arbejdet med nye ruter er den opgave, Peter Høgsberg først og fremmest har sat sig for løse. Direktøren har brugt de første år i hjørnekontoret på at trimme forretningen til og arbejde hen imod, »at bringe os i en situation, hvor vi kan konkurrere med andre«.

»Det bliver ikke et quick-fix. Det er små skridt af gangen, men vi er meget bevidste om, hvad for skridt vi tager, og hvor vi skal hen. Det handler i første omgang om at bevise, at vi er her, og at vi kan levere,« siger Peter Høgsberg.

I den forbindelse bliver nye ruter alfa-omega. Her er ambitionen, at man inden 2024 skal have daglige afgange til to store knudepunkter i europæisk lufttrafik.

billund

»Det kunne være London, Paris, Frankfurt, Amsterdam. Nok er København stor, men det er ikke en stor europæisk hub. Det er afgørende, at vi får etableret de ruter,« siger Peter Høgsberg.

Men er der overhovedet behov for så mange lufthavne i Jylland - er der plads til både Billund, Aalborg og jer?

»Hvis vi skulle lave en god lufthavn med et godt udbud og fornuftig konkurrence på ruterne, så skulle vi nok i virkeligheden kunne have én lufthavn i Vestdanmark,« erkender Peter Høgsberg.

»Men vi kan godt finde en begrundelse for hver enkelt lufthavn. Der er langt fra Aalborg til København med tog, så der er det oplagt at flyve. Vi er den lufthavn, der betjener det vigtigste område, og i Esbjerg er der en helt off-shore sektor, der er afhængig af hurtig transport til hovedstaden. Hvis vi gerne vil have Danmark bundet bedre sammen, så er der behov for regionale lufthavne,« mener direktøren.

SAS leverer igen overskud

Ikke overraskende tror direktøren fortsat på en fremtid for Aarhus Lufthavn og skitserer selv sin opgave således:

»Jeg opfatter mig egentlig som heldig med, at vi bor tættest på de mennesker, der rejser mest. Nu er det min opgave at fortælle dem med flyvemaskinerne, at hvis de vil have fat i passagerne, så er det her, de skal hen.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen