Berlingske Business

Topskat sender danskerne på sofaen

sofa_artikel.jpg
Arbejdstiden for danskere, der betaler topskat, er lav sammenlignet med andre lande. Foto:

Høje skatter på den sidst tjente krone får højtuddannede danskere til at gå langt tidligere hjem fra arbejde end deres kolleger i udlandet, der kan nøjes med en lavere skat.

Det viser tal fra Økonomi- og Erhvervsministeriets vækstredegørelse, skriver Børsen.

Mens lavtuddannede arbejder nogenlunde lige så meget som andre lavtlønnede i de europæiske lande, så er de højtuddannede danskeres arbejdsuge langt kortere end de udenlandske kollegers.

Den vigtigste forklaring er, at skatten for de danske lavtlønnede ligger midt i feltet, mens skatten for de højtlønnede er helt i top, vurderer Tine Roed, direktør i erhvervsorganisationen DI.

»De seneste to skatteomlægninger har udelukkende været fokuseret på at sænke skatten for lav- og mellemindkomstgrupperne, så deres marginalskat nu er under OECD-gennemsnittet. Og det har virket. Den gennemsnitlige arbejdstid er steget. Det gælder bare ikke for højtuddannede, som halter langt efter udlandet, og det er ikke overraskende, for det er netop denne gruppe, der rammes af den internationalt set meget høje topmarginalskat, der har været stort set uændret siden 1997,« siger Tine Roed.

Hun understreger, at regeringens seneste to minireformer af skatten faktisk har givet de højtuddannede et skub i retning af at arbejde mindre. Det skyldes, at de har fået en samlet skattelettelse, uden at marginalskatten på 63 pct. har rykket sig en millimeter, skriver Børsen.

Læs også: Sjette reform på vej - skatten er den samme.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen