Berlingske Business
15:56Ford falder tungt efter strategiplan

Storm af klager over vurderingen

strandvejen_Bidstrup_artikel_0.jpg
45.030 boligejere har klaget over den seneste ejendomsvurdering. Foto:

Ti gange så mange danskere er sure over deres ejendomsvurdering i forhold til sidste gang.

Danskerne er utilfredse med deres ejendomsvurderinger som aldrig før, og der bliver fuld tryk på papirarbejdet i vurderingsankenævnene i den kommende tid. I alt 19.356 sager er blevet sendt videre fra Skat over til ankenævnene i forbindelse med vurderingerne fra efteråret 2007.

Det er ti gange så mange sager, som ankenævnene skulle behandle  i forbindelse med den forrige vurdering, der blev foretaget tilbage i andet halvår af 2005. Det viser tal, som Skat har lavet for Dinepenge.dk.

Vurderingsankenævnet er anden instans i forbindelse med en klage over en ejendomsvurdering. Det kommer ind i billedet, hvis Skat og klageren ikke kan blive enige om en given vurdering.

Ankechef Bent Madsen mener, at det solide antal klager til ankenævnene skyldes, at vurderingerne blev lavet i oktober 2007, mens de danske boligejere først fik dem i hænderne i foråret 2008. Og i løbet af det halve år begyndte priserne på ejerboligerne at falde ganske drastisk.

Priser faldet

»De mange klager skyldes først og fremmest, at folk mener, at de umuligt kan sælge deres hus til vurderingen. Derfor er de utilfredse, men de fleste glemmer, at priserne faldt i tiden, mellem vurderingerne blev lavet, og de blev sendt ud til folk,« siger Bent Madsen.

Læs også: 120.000 skylder mere end boligen er værd

»Hertil kommer, at nogen måske frygter, at skattestoppet bliver ophævet. På grund af skattestoppet betyder den højere vurdering umiddelbart ingenting. Men hvis skattestoppet bliver fjernet eller ændret, kan den seneste ejendomsvurdering få en betydning,« siger Bent Madsen.

Svært at få ret

Tallene fra Skat viser, at der i alt var 45.030 klager over den seneste ejendomsvurdering. Det har fået Skat til at arbejde på højtryk, og ved indgangen til det ny år var der kun 971 sager, der manglede at blive behandlet.

De små 20.000 sager, der er gået videre til vurderingsankenævnene, svarer til 43 procent af klagerne. De sidste 24.703 sager blev afgjort i enighed mellem Skat og klageren. – Enten fordi klageren har accepteret den forklaring, Skat er kommet med, eller fordi Skat har givet sig. Skat har ikke tal på, i hvor mange tilfælde klageren endte med at få ret.

»De som har klaget, fordi de generelt føler, at vurderingen er for høj, får kun ret af Skat i meget få tilfælde. Hvis folk derimod kan pege på noget konkret ved deres bolig, som gør, at de skal have en lavere vurdering, sker det i langt flere tilfælde, at de får ret, uden at sagen behøver at gå til vurderingsankenævnet,« siger direktør i Skat, Jens Perch Nielsen.

Ved vurderingen i 2005 modtog Skat 9.400 klager. De 2.200 blev overgivet til vurderingsankenævnene. Det svarer til omkring en fjerdel af sagerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen