Berlingske Business

Slut med at betale skat i dag

KristianJensen_MortenStricker_artikel_0.jpg
Udregnet på årsbasis har skatteminister Kristian Jensen fået hele din indtægt indtil i går - resten af året går pengene i din egen lomme. Foto:

Den såkaldte "skattefrihedsdag" falder tidligt i år.

Hvis danskerne siden 1. januar havde betalt alt, hvad de tjente, til skattevæsnet, kunne de fra i dag og året ud putte hele lønchecken i lommen uden skattetræk. Dermed falder årets "skattefrihedsdag" tidligere i år, end under nogen Schlüter-, Nyrup- eller Fogh-regering. Det skriver den borgerlige netavis 180 grader.

Dansk Industri, DI, har på baggrund af tal fra Skatteministeriet gennemført den teoretiske beregning af, hvor stor en del af årets arbejdsindsats, der går til skattebetaling. På årets 201. dag - i går - var skatteregningen betalt, og resten af årets indsats og indtægt er i det teoretiske univers fra i dag skattefri.

Man skal tilbage til 1982 og Anker Jørgensens sidste år som socialdemokratisk statsminister for at finde noget tilsvarende. Dengang faldt skattefrihedsdagen 13. juli. Siden er dagen typisk faldet i august, skriver 180 grader. Under Anders Fogh Rasmussen toppede antallet af skattedage i 2005, hvor skattefrihedsdagen først faldt 10. august.

Den tidlige skattefrihedsdag i år skyldes blandt andet den økonomiske krise, der gør et stort indhug i de forventede skatteindtægter.  /ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen