Berlingske Business

Skatteadvokat advarer mod lemfældig kontrol af mindre virksomheder

Skat får nye øretæver efter opdagelse af flere fejl
ARKIVFOTO. Foto:

Skats kontrol af de 670.000 små og mellemstore virksomheder i Danmark er så mangelfuld, at nogle virksomhedsejere kan føle sig fristet til at snyde i skat, skriver Politiken.

Derfor advarer skatteadvokat Torben Bagge nu mod den lemfældige kontrol.

- Det, vi ser her, er, at virksomhederne i stigende grad dumper skattekontrollen, og det bør give anledning til bekymring helt ind i Skatteministeriet.

- På et eller andet tidspunkt begynder folk jo at indrette sig efter en virkelighed, hvor der ikke er nogen skattekontrol af betydning. Ligesom man fristes til at køre hurtigere på vejstrækninger, hvor man ved, at der ikke er fartkontrol, siger han til avisen.

dsfjk

Ifølge Skat selv har hver anden virksomhed fejl i selvangivelsen, og hver tiende snyder bevidst.

En redegørelse fra Rigsrevisionen, som blev offentliggjort i sidste uge, kalder Skats kontrolindsats for "ikke tilfredsstillende" og vurderer samtidig, at problemet har eksisteret i årevis, uden at skiftende skatteministre har gjort noget ved problemet.

Den nuværende skatteminister, Karsten Lauritzen (V), siger, at man i Skatteministeriet er i gang med en analyse af Skats kontrolarbejde.

RB PLUS 1, 7 milliarder beslaglagt i skattesag

Han mener dog, at der er mange måder at komme de forkerte indberetninger til livs, og at mere kontrol ikke nødvendigvis er den bedste løsning.

- Kan Skat for eksempel hjælpe den selvstændige landmand med et hurtigt telefonopkald og på den måde give ham et puf i den rigtige retning i stedet for en omfattende kontrol på adressen?

- Det er den afvejning, Skat skal blive bedre til, skriver han i et svar til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen