Berlingske Business

Nu skal forældrekøbere passe på skatten

lejligheder
Foto:

Forældre, der har købt en lejlighed til deres børn, skal inden 1. maj være opmærksomme på den automatiske årsopgørelse.

Deadline for at ramme præcist med skatten på en forældrekøbslejlighed nærmer sig. Når forældrene har anvendt den såkaldte virksomhedsordning ved køb af forældrekøbslejlighed, så er den automatisk genererede årsopgørelse per definition forkert, oplyser Søren Bech, partner i revisionskoncernen PwC.

»Det resultat ,som Skat automatisk har anført på årsopgørelsen, er forkert,« slår han fast.

De forkerte oplysninger skyldes, at Skat for »ukomplicerede« erhvervsdrivende, som en forældrekøbslejlighed er, automatisk danner en årsopgørelse baseret på  de oplysninger, som Skattevæsenet har fået indberettet fra tidligere år.

»Der vil typisk være forskel på fællesudgifterne, ejendomsskatter og eventuel forbrugsafgifter som f.eks. varme, el og vand, ligesom lånene i lejligheden kan være omlagt, så årsopgørelsen skal rettes,« oplyser Søren Bech.

Fristen for at sætte en stopper for den automatiske årsopgørelse er 1. maj. Inden da skal forælderne med lejligheden skrive til Skat og oplyse, at de ikke ønsker at være omfattet af den automatiske årsopgørelse, og at de i stedet for selv indsender en selvangivelse til Skat inden 1. juli.

Det er i øvrigt en god ide, påpeger Søren Bech, at beregne om man får en restskat inden selvangivelsen indsendes, så renten på restskatten kan betales hurtigst muligt. Restskat på gæld til skattevæsenet koster en dag-til-dag  rente på 2,9 procent svarende til cirka 4,3 procent før skat.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen