Berlingske Business

Højere boligskat trods skattestop

strandvejen_Bidstrup_artikel_8.jpg
Grundskylden stiger fortsat, selv om der er skattestop. Det rammer ekstra hårdt, når priserne falder. Foto:

Trods voldsomme fald i boligpriserne spinder kommunerne fortsat guld på jordskatter.

Selv om VK-regeringen indførte skattestoppet i 2001, er den gennemsnitlige husejers betalingen til grundskylden i nogle kommuner fortsat med at stige til helt op mod 50 procent målt over et årti, viser beregninger fra BRFKredit.

Mest markant er indtægterne i de egne, hvor grundværdien er størst. Det skriver Børsen.

»Det er spøjst, at grundskyldsbetalingerne kan blive ved med at stige, når vi i Danmark har indført princippet om skattestop,« siger seniorøkonom i Sydbank Christian Hilligsøe Heinig.

Han understreger, at strukturen i skattesystemet forstærker de prisudsving, der kan være på boligmarkedet. For selv om der ikke er skattestop på grundværdierne, så er der indført et skatteloft, der betyder, at reguleringsprocenten af grundværdierne aldrig må overstige 7 procent.

»Når priserne stiger kraftigt, som det var tilfældet for et par år siden, så får staten ikke meget glæde af det. Omvendt så rammer en opskrivning af grundværdien på 7 procent boligejerne hårdt, når priserne falder,« forklarer Christian Hilligsøe Heinig.

Grundskyldspromillen, der er den promille, man skal betale af grundværdien, kan kommunerne selv regulere - dog må den ikke overstige 34 promille.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen