Berlingske Business

Historisk aftale: Airbnb går med til at indberette lejeindtægter

FILES-FRANCE-ASSEMBLY-TOURISM-TAXES-GOVERNMENT-FINANCE
Foto:

Airbnb har netop indgået en aftale med de danske skattemyndigheder om at indberette værternes lejeindtægter til Skat. Danmark er givetvis det første land i verden, der får en aftale med udlejningsportalen, oplyser ministerium.

De over 30.000 danskere, der har lejet deres hjem og sommerhuse ud gennem Airbnb, må indstille sig på, at lejeindtægterne fremover bliver indberettet til Skat. Onsdag morgen landede de danske skattemyndigheder og udlejningsportalen, som nærmest er blevet et symbol på deleøkonomien, nemlig en historisk aftale om indberetning.

»For at vise opbakning til de foreslåede regler - som vil være til gavn for værter over hele Danmark - har Airbnb indgået en samarbejdsaftale med den danske skatteminister,« skriver Airbnb i en pressemeddelelse.

Det sker i kølvandet på, at et politisk flertal tirsdag blev enige om et nyt skattefrit bundfradrag på 28.000 kroner for udlejning af alle typer af helårsboliger og et bundfradrag på 40.000 kroner for udlejning af sommerhuse - forudsat at lejeindtægterne indberettes gennem tredjepart til Skat. Udlejer man privat, er bundfradraget 11.000 kroner for både helårsboliger og sommerhuse.

»De foreslåede regler gør det klart, at danskerne gerne må dele deres hjem med gæster og vil hjælpe med at gøre indkomstrapportering til de danske skattemyndigheder enklere for alle,« skriver Airbnb.

Første land i verden med indberetningsaftale

Ifølge Skatteministeriet er Danmark »givetvis« det første land i verden, hvor Airbnb indgår en aftale om at indberette brugernes lejeindtægter.

»Vi ønsker en blomstrende deleøkonomi i Danmark, hvor udlejere kan tjene et rimeligt skattefrit beløb på at stille deres bolig til rådighed. Og lejere nemt og enkelt kan finde en lejlighed til weekendturen i København eller et sommerhus på vestkysten. Men det er en forudsætning, at der er styr på skattebetalingen,« udtaler skatteminister Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse fra Skatteministeriet.

»Derfor er det gode nyheder, at det er lykkedes at indgå et samarbejde med Airbnb, der betyder indberetning af alle indtægter til skattevæsenet og dermed afregning af den rigtige skat. Det er en aftale, jeg er meget stolt af,« understreger han.

Et eksempel til resten af verden

Airbnbs repræsentant, direktør for Public Policy i Europa, Mellemøsten og Afrika Patrick Robinson fremhæver, at lovforslaget er »det rette for Danmark«.

»Vi er engageret i at sikre, at vores værter på Airbnb kan drage fordel af de nye innovative og moderne regler. Danmarks progressive holdning er et eksempel til resten af verden og demonstrerer, hvor positive resultater, der kan opnås, når politikere og Airbnb samarbejder mod fælles mål om at gøre byer til bedre steder at leve, arbejde og besøge,« siger Patrick Robinson.

De nye regler får tilbagevirkende kraft til 1. januar 2018, men lovforslaget fremsættes først til efteråret.

I 2017 havde de godt 30.000 danske Airbnb-værter over 900.000 besøgende via Airbnb. Den gennemsnitlige danske Airbnb-vært tjener 15.500 kroner ved at udleje sin bolig eller et værelse i 23 nætter om året, oplyser deletjenesten.

Som Berlingske skrev onsdag, er det ifølge chefkonsulent Henning Boye Hansen fra revisionsgiganten BDO dog langt fra alle, som bør glæde sig over de nye skatteregler for udlejning. I korte træk er det en forringelse af vilkårene for dem med ejerboliger med en ejendomsværdi på over 2,1 millioner kroner. Og for lejere såvel som andelshavere med en husleje eller boligafgift på over 42.500 kroner om året.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen