Berlingske Business

Flere sorte penge vaskes hvide

hvidvask2_artikel.jpg
Indberetningerne om hvidvask af sorte penge stiger, men antallet af domfældelser er stadig lavt. Foto:

Meldinger om mistanke om hvidvask strømmer ind til Skat og Bagmandspolitiet.

I et hidtil uset omfang opdager banker, casinoer, advokater, ejendomsmæglere eller nogle af de mange andre indberetningspligtige en adfærd hos kunder og brugere, der vækker mistanke i en sådan grad, at informationerne må videre til ordensmagten, skriver ErhvervsBladet.dk:

- Antallet af indberetninger er blevet fordoblet hvert andet år. Det er en voldsom vækst, og den ser ud til at fortsætte. Vores estimat for 2009 er på et sted mellem 2.500 og 2.700 indberetninger mod 1.553 i 2008, siger vicestatsadvokat Per Fiig, der er leder af Hvidvasksekretariatet.

Også hos Skat har man en særlig afdeling til efterforskning af hvidvaskningssager.

- Omfanget af hvidvask afhænger af indberetternes fokus på det. Og antallet er voldsomt stigende – så enten har indberetterne mere fokus, eller også er der mere sort økonomi i samfundet. Men det er jo nok en kombination af begge, siger Preben Buchholtz, leder af Skats afdeling for økonomisk kriminalitet.

Hvor mange penge med snavs fra kriminelle aktiviteter, der bliver vasket hvide, er umuligt at sige helt præcist.

Men én af indikatorerne er den opgørelse over omfanget af sort arbejde, der med jævne mellemrum udarbejdes af Rockwool Fondens Forskningsenhed. Den seneste opgørelse er tre år gammel, og dengang var der tale om et beløb lige i underkanten af 50 milliarder kroner.

Hvidvaskning af penge findes på et utal af forskellige »programmer« – med og uden centrifugering. En af de mere populære metoder blandt mindre virksomheder, er at tage den sorte omsætning med ud over landets grænser.

Antallet af indberetninger, der udvikler sig til faktiske sager og domsfældelser, ligger på et lavt niveau med kun straffedomme vedrørende 18 underretninger i 2008.

Læs mere på ErhvervsBladet.dk

Læs også: Her falder skattefars hammer i år
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen