Berlingske Business

Danskernes skattegæld sætter rekord med over 100 milliarder

Medie: 75.490 udlandsdanskere har gæld til Skat Ny kulegravning
Foto:

Fra 2016 til 2017 voksede danskernes skattegæld fra 99,4 til 108,6 milliarder kroner.

Trods store investeringer i både mandskab og it-systemer har Skat aldrig før været så langt bagud med at inddrive danskernes gæld til det offentlige som nu.

Det viser tal i en ny opgørelse fra Skat, der er oversendt til Folketingets Skatteudvalg, skriver avisen.dk.

Fra 2016 til 2017 voksede skattegælden fra 99,4 til 108,6 milliarder kroner.

Ifølge Tom Vile Jensen, erhvervspolitisk direktør i FSR Danske Revisorer, viser tallene, at Skat stadig er langt fra at få bugt med den store gæld.

»Gælden vokser stadig, og dermed er der et stykke vej, før Skat får vendt bøtten i forhold til inddrivelsen af de milliarder, som borgere og virksomheder skylder«, siger Tom Vile Jensen til avisen.dk.

To tredjedele af gælden - eller knap 75 milliarder - er penge, som Skat selv vurderer er umulige at drive ind.

»Sandheden er, at mange virksomheder slet ikke er i stand til at betale det, de skylder, og så har Skat intet andet valg end at erklære firmaet konkurs. Det stopper selvfølgelig blødningen, men det koster også skattekassen meget dyrt«, siger Tom Vile Jensen.

Fra 1. juli bliver det nuværende Skat splittet op i syv forskellige styrelser, heriblandt den nye Gældsstyrelse, der fremover skal stå for inddrivelsen af gæld.

Skatteadvokat ved advokatfirmaet TVC Torben Bagge mener, at opsplitningen kan betyde, at der går flere år, før det lykkes skattemyndighederne at få barberet gælden ned.

»Det tager tid at vende en supertanker, og det kommer det også til at gøre for Skat«, siger Torben Bagge.

»Med det sagt, er der vel ingen tvivl om, at al tillid til skattevæsenets gamle struktur var forsvundet, så for mig at se har det været helt nødvendigt at ruske op i den måde, tingene foregik på i Skat«, tilføjer han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen