Berlingske Business

Dansk Erhverv: Drop skat på mobiltelefoner

De unge har mistet kontrollen over deres smarte telefoner
Foto:

Dansk Erhverv vil af med den omstridte multimedieskat, der bl.a. rammer mobiltelefoner, afskaffet. Liberal Alliance bakker op, men Venstre deler ikke begejstringen.

Dansk Erhverv vil af med den omstridte multimedieskat, som lønmodtagerne betaler, hvis de har en arbejdsgiverbetalt mobiltelefon.

Det skriver Søndagsavisen.

»For rigtig mange er arbejdstelefonen ikke et frynsegode, men en teknologisk løsning, der udvider fleksibiliteten. En mobiltelefon er for rigtig mange lønmodtagere i dag et lige så nødvendigt arbejdsredskab som pen, papir og fastnettelefon var før i tiden,« siger Ulla Brandt, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Liberal Alliance bakker op om initiativet fra Dansk Erhverv.

»Folk arbejder meget hjemmefra, og telefonen er et helt nødvendigt arbejdsredskab i dag. Det er uklogt at beskatte det,« siger erhvervsordfører for Liberal Alliance Joachim B. Olsen.

Nedlæggelsen af den såkaldte multimedieskat er et punkt i Liberal Alliances nye erhvervsudspil, forklarer han.

Men Venstre deler ikke begejstringen for forslaget.

»Venstre vil hellere prioritere skattelettelser, så det kan betale sig at arbejde. Vi synes, at den nuværende ordning er fornuftig,« siger skatteordfører Torsten Schack Pedersen.

Hvis arbejdsgiveren udleverer en mobiltelefon, kan den stadig være skattefri, hvis den ikke bruges til andet end arbejde. Enkelte private opkald ved pludselige behov udløser ikke skattepligt, men telefonen må ikke erstatte en privat telefon og fungere som en sådan, står der på Skats hjemmeside.

Fungerer telefonen både som privat- og arbejdstelefon, er telefonen skattepligtig.

Skatten er 2.600 kroner årligt.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen