Berlingske Business

Virksomhed bruger syge børn

Virksomhed bruger syge børn - 1
Foto:

Syge børn bliver brugt som lokkemad for virksomheder, der vil støtte en god sag, lyder kritikken af Ronald McDonald-forretningsmetoder.

De er børn, og de er syge. Men de små patienter på Rigshospitalets Ronald McDonald Hus er også grundlag for en særdeles profitabel forretning for den danske virksomhed HelpDanmark, skriver Kristeligt Dagblad.

Virksomheden kritiseres for at udnytte de syge børn, fordi den bruger børnene som påskud for at ringe til danskerne og sælge kaffe, chokolade, te og bolcher til priser, der er op til fire gange højere end markedsprisen. Kun 10 procent af salgsprisen er gået videre til børnene, mens HelpDanmark selv har hentet uhørt høje fortjenester.

Det møder kritik.

"Vores medlemmer er i stigende grad åbne for at støtte gode formål, og efter jeres research ser det ud til, at HelpDanmark har været utrolig dygtig til at udnytte den velvilje. Men det er afgørende for troværdigheden, at der er et rimeligt forhold mellem, hvad det gode formål får ud af det, og hvad virksomheden får," siger Lotte Engbæk Larsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv, der er hovedorganisation for mindre og mellemstore virksomheder.

Firmaet scorer gevinsten
Folkene bag HelpDanmark har skabt sig en særdeles god forretning, da det er lykkedes dem i den gode sags navn at tage op til fire gange mere for varerne, end supermarkederne tager for varer af en tilsvarende kvalitet. Kunderne er utilfredse med, at HelpDanmark med andre ord har fået langt mere ud af forretningen end de syge børn.

"Da jeg først får varen og fakturaen, kan jeg regne ud, at jeg giver HelpDanmark en hel masse penge, og de syge børn får meget lidt. Det er firmaet bag, som scorer den store gevinst. Det er uetisk, og jeg føler, at både de syge børn og jeg er blevet snydt," siger Vicki Varming, indehaver af Akuteket i Ballerup.

Også Lars Jansen, underdirektør i Allerup Teknik, er utilfreds.

"Hvis vi på forhånd havde vidst, hvordan fortjenesten blev delt mellem HelpDanmark og de syge børn, så havde vi ikke sagt ja. Det havde været langt bedre for børnene, hvis vi i stedet havde sendt en check til Rigshospitalet," siger han.

1200 kroner for the
I Vicki Varmings tilfælde betalte hun 1266 kroner for 18 pakker te af mærket Pickwick og to poser bolcher. Tilsvarende varer vil koste omkring 400 kroner i en dagligvarebutik, vurderer hun, og set i lyset af overprisen på cirka 866 kroner er hun ked af, at blot 126,50 kroner går til de syge børn.

Kristeligt Dagblad har kendskab til en anden produktpakke, hvori HelpDanmark sælger seks poser kaffe og to poser chokolade for 665 kroner, og 66,50 kroner går til børnene.

Ifølge kaffe- og chokoladeeksperter, som Kristeligt Dagblad har spurgt, vil tilsvarende varer koste omtrent en fjerdedel, hvis man købte dem i supermarkedet. HelpDanmark erkender, at flere af varerne sælges af en tilsvarende kvalitet fire gange billigere i supermarkeder.

"Varerne koster langt mere hos os, fordi vi skal have sat et Ronald McDonald Hus-logo på", siger Lars Fich, adm. direktør i HelpDanmark.

I 2008 afbrød Dansk Røde Kors samarbejdet med HelpDanmark, da der ifølge fundraisingchef Kenneth Øhrberg, Røde Kors, manglede et fornuftigt forhold mellem HelpDanmarks fortjeneste og det beløb, som Røde Kors fik.Overpriserne på varerne overrasker Karen Bjørløw Jacobsen, daglig leder af Ronald McDonald Hus, og hun vil derfor bede HelpDanmark om en forklaring.

"Vi kan ikke acceptere, at virksomheder og private personer, som gerne vil støtte vores arbejde med de syge børn og deres familier, føler sig snydt," siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen