Berlingske Business

Turistbranche efterlyser politisk handling

Hvis Danmark skal konkurrere med vores nabolande om turisterne, skal politikerne træde til, mener branchen. Dansk turisme omsætter for 60 milliarder kr. årligt.

- Vi har brug for, at politikerne handler nu.

Så klart var budskabet på torsdagens turismekonference på Christiansborg fra Jan Laursen, formand for Turisterhvervets Samarbejdsforum og Horesta, der er hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation.

Han pegede på de danske visumregler, som han mener forhindrer blandt andet kinesere og russere i at holde ferie i Danmark. Også planloven og momsreglerne fik kritik med på vejen.

- Der skal være mulighed for en mindre restriktiv fortolkning af planloven, sagde han.

Her peger han blandt andet på udviklingsmuligheder for eksisterende attraktioner.

Momsreglerne finder branchen konkurrenceforvridende, da man ikke har de samme muligheder for at trække udgifter fra til eksempelvis varme som for eksempel en gartner har. Sammenligningen fra branchen er, at de ikke kan have gæster på kolde hotelværelser, ligesom gartnere ikke kan dyrke røde tomater uden varme.

Antallet af udenlandske overnatninger i Danmark er faldet med seks procent siden 2000, svarende til 1,5 millioner overnatninger. I samme periode er tallet i de oprindelige EU-lande steget med 10 procent.

I alt omsætter dansk turisme for 60 milliarder kroner årligt.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen