Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Topadvokater skal have det samme i løn

Bech-Bruun
Bestyrelsesformand Jacob Hjortshøj (th) og managing partner Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg fortæller, at den nye ledelsesmodel i Bech-Bruun med lige overskudsdeling og bløde præstationsparametre blev modtaget med stående klapsalver, da de præsenterede den for partnerkredsen i efteråret. (Foto: Asger Ladefoged)

Bech-Bruun-partnerne måles ikke længere på, hvor meget omsætning de hiver hjem til firmaet. I stedet skal de evalueres ud fra nye, blødere adfærdsparametre. Samtidig indføres lige overskudsdeling, så topindtjenende partnere går ned i løn, heriblandt bestyrelsesformanden.

Kærlighed. Kollektiv. Kommunisme. Ikke ord, man normalt forbinder med landets største advokatfirma, men det er ikke desto mindre nogle af de ord, advokatfirmaets to højstrangerende griber til, når de skal sætte ord på Bech-Bruuns fremtid.

Og ja, ordene er sagt med et glimt i øjet, for det handler stadig om benhård business. Men der er alligevel noget om snakken. Og det smager lidt af revolution, når bestyrelsesformand Jacob Hjortshøj og managing partner Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg, skitserer, hvordan Bech-Bruun skal transformeres indefra for at komme stærkest ud i konkurrencen med de andre store advokatfirmaer.

Eksempelvis skal partnerne ikke længere måles på, hvor meget omsætning de hiver hjem. I stedet skal de evalueres ud fra blødere parametre som samarbejde og ledelse. Partnerne kan heller ikke længere sidde tungt på klienter og tale om mine og dine klienter. Nu hedder det vores klienter. Og så skal partnerne i øvrigt fremover dele overskuddet fuldstændigt lige – uanset hvor meget omsætning de har hevet hjem.

Bech-Bruun

»Bech-Bruun-modellen går i korte træk ud på, at vi ikke måler på noget som helst,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg.

Den nye, blødere ledelsesmodel er udviklet på opfordring fra bestyrelsesformand Jacob Hjortshøj, som var betænkelig ved, hvad de evige målinger gjorde ved organisationen.

Hidtil har det helt ned i detaljen været synligt for alle, hvordan den enkelte partner præsterede økonomisk, og så var det op til Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg og Jacob Hjortshøj, hvad konsekvensen skulle være, hvis nogle ikke præsterede nok.

Intern konkurrence

»Vi har fået meget gode resultater over årene, men der har været meget intern konkurrence. Vi tror på, at det her skaber en virksomhed med en kultur, hvor partnerne er trygge og ikke hele tiden optimerer deres egen situation for ikke at falde i unåde i virksomheden. Vi har sagt lidt i sjov, at vi i højere grad vil lede med kærlighed end med pisk. Guleroden ligger i, at folk kan føle sig trygge og kan se et fællesskab. Konkurrencen ligger over for omverdenen og ikke internt, som det tidligere har været,« siger Jacob Hjortshøj.

Formålet med hele øvelsen er at skabe en ny adfærd, så alle partnere agerer og sam­arbejder på en måde, der sikrer, at Bech-Bruun ikke er en samling partnere i et kontorfællesskab med hver sin forretning. Men én samlet virksomhed, hvor alle arbejder for de fælles mål, og hvor opgaverne bliver løst af den bedst kvalificerede frem for af den advokat, der sidder på klienten. Alt sammen for at give klienterne den mest optimale rådgivning.

Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg

For at understøtte det har Bech-Bruun-ledelsen også justeret ved noget af det mest følsomme i advokatbranchen, nemlig hvordan overskuddet fordeles mellem partnerne.

»Vi har indført den rene lock step-model, som betyder, at vi alle tjener det samme. Der er ingen bonus, og når året er gået, har vi tjent præcis det samme. Det er rendyrket kommunisme,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg med et glimt i øjet, der tilføjer, at han under et interview med et europæisk brancheblad fik at vide, at Bech-Bruun nu går stik mod tendensen i resten af Europa.

»Men vi mener, at overskudsdelingen er meget central for, at vi kan få alt der her til at lykkes med, at vi tænker som ét firma, så der ikke økonomisk eller prestigemæssigt er incitamenter til, at den enkelte handler inoptimalt i forhold til klienten, og det er også ret vigtigt for klienterne, at de ved, at opgaverne går derhen, hvor de bliver løst bedst og mest effektivt,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg.

Steen2

Det har han selv erfaret fra kunder, men også fra et af verdens mest succesfulde advokatfirmaer Slaughter & May i London, som også har lige overskudsdeling, og hvorfra en fratrædende senior-partner for nylig var gæst på et partnermøde hos Bech-Bruun.

»Konkurrencen bliver ikke mindre, men hårdere, og vi tror, at det her er noget, der sammen med det øgede fokus, vi har på at øge vores forretningsforståelse, vil adskille os fra de andre i branchen, hvor det ellers er svært at differentiere sig,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg.

Bech-Bruun har netop haft halvdelen af sine 78 partnere på en ugens uddannelse på Wharton i USA for at højne partnernes forretningsforståelse i forhold til kunderne. Til august følger den andel halvdel. Forløbet forsætter med moduler i København.

Formanden ned i løn

Lige overskudsdeling medfører i sagens natur, at nogle af de partnere, der tjener mest, kommer til at gå ned i løn. Det gælder også Jacob Hjortshøj, der som M&A-advokat i mange år har skaffet stor omsætning, en rain maker, som de kaldes i branchen. Han har selvfølgelig skullet vænne sig til tanken, men er overbevist om fordelene ved det nye system.

»Selvfølgelig er vores tanke – mere idealistiske er vi heller ikke – at ved at gøre de her ting, så kommer vi til at tjene mere, end vi hidtil har gjort. Summen bliver større, og selv for de top-performende bør der være mindst lige så god indtjening med et rarere klima,« siger Jacob Hjortshøj.

I den nye model ligger også en accept af, at når man som Bech-Bruun er et full service- advokatkontor, bliver alle nødt til at acceptere, at ikke alle områder er lige lukrative, og at det heller ikke er alle partnere, der er lige gode til at skaffe nye kunder.

»I vores nye system ligger også, at folk ikke skal være gode til det samme. Vi accepterer, at en partner ikke er så akkvisitiv, hvis vedkommende kan noget andet. Der er en højere grad af kollektivisme, hvor vi accepterer hinandens styrker og svagheder,« siger Jacob Hjortshøj.

Partnerne skal fremover to gange årligt evalueres ud fra, hvordan de klarer sig i forhold til de fire såkaldte Bech-Bruun-parametre (se faktaboks). Den økonomiske performance har selvfølgelig stadig betydning, men den spiller ikke samme rolle som tidligere, og fremover bliver det kun Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg og Jacob Hjortshøj, der har adgang til samtlige partneres økonomiske performance.

Det, der fremover bliver lagt vægt på, er, om man som Bech-Bruun-partner leverer, hvad der kaldes den fulde indsats.

»Vi skal alle sammen lægge mindst 2.000 timer om året. Jacob og jeg lægger vel 2.500 timer om året, og det er ikke kun debiterbar tid, men også undervisning, foredrag og artikelskrivning. De fleste kan nok acceptere, at man ikke lægger det samme i kassen hvert år, men det, jeg ikke selv kan acceptere, er, hvis der er nogen, der ikke lægger den samme arbejdsindsats i kassen hvert år, så ville jeg blive indebrændt,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen