Berlingske Business

Statens forbrug af Kammeradvokaten stiger fortsat

Innovationsminister Sophie Løhde sender en opfordring til alle ministerier om at bryde den særstatus, som statens faste advokat har. Udgifterne til Kammeradvokaten steg i 2016 til 426 mio. kr.

Nu er det slut med kun at bruge Kammeradvokaten. Sådan lyder det fra innovationsminister Sophie Løhde (V), der i dag har sendt et hyrdebrev med samme opfordring til samtlige ministerier. Det skriver Politiken.

Opfordringen kommer efter, at nye tal fra Moderniseringsstyrelsen viser, at statens udgifter til Kammeradvokaten fortsætter sin stejle stigning. Fra 2009 til 2016 er udgifterne steget fra 230 til 426 millioner kroner.

Statens advokat, Kammeradvokaten, har i årevis reelt haft monopol på statens juridiske opgaver. De seneste år har flere partier, inklusive Venstre, presset på for et monopolbrud. Men intet er sket.

»Vi har i dag en kammeradvokatordning, der ikke ligefrem er udsat for en sund konkurrence og med et forbrug, der stiger hvert år«, skriver ministeren i en mail til Politiken og fortsætter: »Derfor er der al mulig grund til, at vi i staten har større fokus på vores indkøb af advokatbistand. Det her er ikke godt nok i dag«.

I hyrdebrevet skriver ministeren med henvisning til kammeradvokataftalen fra 2015, at hun vil »opfordre til, at det i de enkelte ministerier overvejes, om aftalens muligheder for at indkøbe advokatbistand uden for kammeradvokataftalen kan benyttes i højere grad«.

Hos advokaternes brancheforening, Danske Advokater, anerkender man Løhdes opfordring til ministerierne:

»Det er klart, at når man er oppe at bruge så store summer, giver konkurrenceudsættelse mening, så staten kan konstatere, om de får det bedst og billigst hos Poul Schmith eller hos andre«, siger direktør i Danske Advokater Paul Mollerup.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen