Berlingske Business

Spillet bag kulissen i revisionsbranchen

Det er sjældent, at de danske revisions- og konsulentfirmaer trækker overskrifter i erhvervsaviserne.

Torsdag er en undtagelse, med historien om, hvordan EY og KPMG – eller rettere partnere derfra – går sammen i et usædvanligt ægteskab.

Når historien om sammenlægningen nu også ender på Business’ side to, skyldes det, at det har været et spil af de mere interessante, som er fundet sted i tiden op til EYs de facto overtagelse af en gruppe KPMG-partnere.

KPMG_JesperKoefoed_Business

Spørgsmålet er, hvad der får en flok KPMG-partnere til at flytte ind under EYs vinger. De onde rygter siger, at det bl.a. handler om penge, fordi der er udsigt til god betaling til en række af aktørerne. Om det passer er uvist. Men tilbage står, at det er sædvane i branchen, at der betales medgift i en eller anden form i en sådan situation.

Spørgsmålet er også, hvorfor de ledende partnere i den pænt succesfulde danske afdeling af KPMG ser fordele i at gå sammen med EY, som dels har mistet vigtige partnere over det seneste år og dels står tilbage med flere dumme sager, som har ridset renoméet. Tager vi en eventuel givtig pengedel ud af ligningen, kan overtagelsen handle om, at KPMG-partnerne har indset, at selskabet har manglet international råstyrke og samarbejdspartnere. Det har stor betydning i en tid, hvor kunderne bliver stadig større og, hvor danske selskaber derfor efterspørger rådgivere, der kan operere på tværs af grænserne.

Her og nu handler det om, at konkurrencemyndighederne skal godkende sammenlægningen. Mon ikke det sker, men det betyder ikke, at de to selskaber bare vil passe sammen som hånd i handske. KPMG er kendt for at have en stærk dansk afdeling, hvor partnerne har haft meget at skulle have sagt. Omvendt er EY kendt i branchen for at være mere topstyret, hvilket selvsagt kan give masser af brændstof til uenigheder, når det nu er EY, som ultimativt sætter sig på magten over en flok KPMG-ansatte.

Det bliver også interessant at se, om det »internationale« KPMG overgiver sin danske afdeling uden et gedigent slagsmål. Vil de kræve penge? Vil de prøve at fastholde nogle af partnerne? Og hvad gør selskabet, hvis de faktisk ønsker at bevare styrken i Danmark?

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen