Berlingske Business

Specialisering og købmænd sender danske arkitekter i front

gehl
Arkitektvirksomheden Gehl Architects har specialiseret sig i intelligent byudvikling og har blandt andet indført cykelstier i Melbourne, Sydney, London og New York.

Det er en kombination af mere professionel ledelse og specialisering, som skaber fremgang for de store danske tegnestuer.

Når de danske arkitektvirksomheder stormer frem og oplever stor udenlandsk efterspørgsel, skyldes det først og fremmest, at de danske virksomheder er blevet bedre til at specialisere sig. Hemmeligheden er ikke at sige ja til alle slags projekter, men at fokusere på et særligt område og dygtiggøre sig inden for det felt, mener direktør i Danske Ark, Lene Espersen,

»Det, at man har lavet rigtig meget af den samme type byggeri, giver en kompetencer og referencer, som gør, at man bliver dygtigere til at holde sig inden for prisen og tiden,« siger hun.

Bjarke

Bjarke Ingels Group (BIG) er en af de virksomheder, som ved at fokusere på bæredygtighed har formået at skabe højprofilerede projekter som BIG U på det sydlige Manhattan. I stedet for at tænke traditionelle betondæmninger, vil BIG skabe grønne områder, som kan beskytte New York for oversvømmelser og regnvand.

Andre firmaer som Gehl Architecs har gjort det til deres primære område at tænke intelligent byudvikling ind i deres projekter, mens KANT Arkitekter har specialiseret sig i skoler.

»Hvis man er dygtig til en ting og bevarer en medarbejderstab, som kan levere på et bestemt område, takker en ny bygherre ja. De vil have dem, der leverer,« siger Lene Espersen.

ostfold

Traditionen har typisk været, at den bedste tegner blev chef, men de seneste år, har arkitektvirksomheder skiftet blyanten ud med lommeregneren ved at ansætte folk med økonomikompetencer i de ledende poster.

I BIG er det Sheela Søgaard, som siden 2008 har stået for at skabe resultater på bundlinjen, mens Bjarke Ingels og de andre arkitekter kan fokusere på det arkitekturfaglige. I Arkitema er det økonomen Peter Hartmann Berg som er chef.

Lene Espersen tror på, at en mere professionaliseret ledelse også er en af de ting, som skaber forretningsresultater.

»Det jeg siger til mine medlemmer er, få jer en professionel bestyrelse med andre end arkitekter i. En bestyrelse med marketingfolk, revisorer og advokater til at rådgive jer. For de mindre virksomheder gælder det også om at få nogen at sparre med - gerne med økonomiske kompetencer,« siger hun.

Konservative: Lene Espersen ny politisk ordfører

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen