Berlingske Business

Slut med hemmelighedskræmmeriet i advokatbranchen

Retfærdigheds gudinden Justicia - Justitia.
Foto:

Advokatfirmaernes årsregnskaber har længe været omgærdet af den dybeste fortrolighed, men nu bliver regnskabstallene fra mange advokatfirmaer frit tilgængelige. Den nye åbenhed er prisen for at ændre selskabsform til et partnerselskab, men flere advokatfirmaer ser åbenheden som en fordel.

Da Politiken for to år siden kom i besiddelse af Kammeradvokatens årsregnskab og kunne offentliggøre både omsætning og partnernes indtjening, var det lidt af et journalistisk scoop. Advokatkontorernes årsregnskaber har altid været omfattet af den dybeste fortrolighed.

Men advokatbranchens mangeårige leveregel om, at den, der lever skjult, lever godt, er så småt under opbrud. Også på regnskabsfronten. En stribe advokatfirmaer er begyndt at offentliggøre årsregnskaber. Nogle regnskaber er mere informative end andre, men de ligger der, frit tilgængelige.

Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg

Det er nu muligt at finde regnskaber for eksempelvis advokatfirmaet Lett, landets sjettestørste advokatfirma. Lett har udarbejdet en 44 sider lang »rigtig« årsrapport med både billeder og tekst foruden en masse regnskabsoplysninger, eksempelvis at Lett i 2014 omsatte for 364 mio. kr. En oplysning, som tidligere ville have været utænkelig at nævne uden for advokatfirmaet.

Men hvorfor nu den åbenhed, når branchen hidtil har vægret sig?

En ændring i retsplejeloven gjorde det fra 2008 muligt for advokater at organisere sig på en ny måde, nemlig i et partnerselskab, det såkaldte P/S. De fleste advokatkontorer har hidtil været organiseret som interessentskaber, såkaldte I/Ser, som ikke skal offentliggøre regnskaber. Men en del advokatfirmaer omdanner sig i disse år til partnerselskaber, hvor der er begrænset hæftelse som i et aktieselskab, men til gengæld også krav om at offentliggøre virksomhedens årsregnskab.

Kommer til at ligne kunderne

Hos Lett skal omlægningen til et P/S – ud over ønsket om at afdække risici – også ses som et led i en professionalisering, eller normalisering om man vil, så advokatvirksomheden Lett i højere grad kommer til at ligne de virksomheder, der er kunder i butikken.

»Vi mener, at det er på tide, at advokatbranchen bevæger sig ind på samme spor som vores klienter i forhold til åbenhed. Vi har et ønske om at gøre op med den lukkethed, der har kendetegnet vores branche, og som ikke tilfører noget godt, men nærmere er grobund for mytedannelser. Og det har branchen ingen interesse i,« siger Henrik Sjørslev, bestyrelsesmedlem og netop afgået managing partner i Lett.

Horten, der er landets syvendestørste advokatfirma, valgte for to et halvt år siden at omorganisere sig til et P/S. Ikke af hensyn til risikoafdækning, for som aktieselskab havde Horten allerede begrænset hæftelse. For Horten var drivkraften et ønske om at følge branchenormen, og også via et P/S at kunne benytte virksomhedsskatteordningen, hvor man kan lade overskud blive i virksomheden.

»Samtidig har vi ikke noget at skjule. Derfor oplyser vi også vores reelle omsætning i årsregnskabet. Vi er stolte over, at vi fortsat udvikler os godt i et relativt hårdt marked, så det er også for at sige, at hos os går det godt,« siger managing partner Erik Wendelboe Christiansen.

Horten omsatte i 2014 for 290 mio. kr. mod 278 mio. kr. året før.

Skattemæssigt ændrer det i øvrigt ikke et komma at ændre selskabsform fra et I/S til et P/S. Partnerne beskattes uændret personligt af deres indtægter i advokatfirmaet. Hvor meget partnerne så tjener, fremgår dog ikke af årsregnskaberne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen