Berlingske Business

Revisorer strammer op efter Bagger-sag

Revisorer strammer op efter Bagger-sag - 1
"Vi vil i vores daglige arbejde gøre en stor indsats for, at der ikke hersker den mindste tvivl om KPMGs commitment til uafhængighed og kvalitet er urokkeligt og uberørt af sagen. Vi er derimod ikke bekymrede over, hvorvidt sagen kan påvirke KPMGs økonomi," siger Stig Due, øverste danske chef for KPMG. Foto:

Stein Baggers gigantiske svindelnummer i IT Factory har givet alvorlige ridser i lakken for revisionsgiganten KPMG. Sagen har skræmt branchen, der nu øger fokus på fup og svindel.

Bagger-sagen får landets revisorer til at nærlæse regnskaberne og bilagene en ekstra gang. Nyere tids største svindelsag har givet alvorlige ridser i lakken for IT Factory-revisoren KPMG, og derfor er kollegerne i branchen blevet langt mere opmærksomme på svindel og humbug.

Selv om det ikke er revisorers primære opgave at opdage fup og svindel, så har Bagger-sagen betydet et stærkt øget fokus på netop det område, viser en undersøgelse fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR).

I undersøgelsen peger seks ud af ti revisorer på, at deres revisionsvirksomhed har øget fokus på besvigelser. Oveni angiver omkring hver syvende revisor, at deres virksomhed har iværksat et særligt beredskab for at afsløre regnskabsmanipulation.

Det fremgår af en spørgeskemaundersøgelse blandt FSRs medlemmer, hvor 859 statsautoriserede revisorer har deltaget.

Fokus på manipulation
»Når tidevandet trækker sig tilbage, så ser vi hvem der har badebukser på. I en situation som den nuværende er der behov for et øget fokus på regnskabsmanipulation. Det er glædeligt, at mange revisionsfirmaer har øget fokus på området, selv om det ikke er vores hovedopgave,« påpeger FSR-formand Kurt Gimsing.

Stein Baggers fupnummer drænede banker og leasingselskaber for over en milliard kroner, og de penge prøver kreditorerne blandt andet at kradse ind gennem et kæmpe sagsanlæg mod KPMG og bestyrelsesformand Asger Jensby. En retssag, som har skabt stor bekymring hos KPMG, der da også i sin nylige årsberetning berører Bagger-sagen.

»Uanset hvor gerne vi end ville have afdækket de kriminielle forhold og uanset, at bedrageri af den karakter er ubehageligt for alle berørte parter, så er det vores opfattelse, at de foretagne besvigelser har været tilrettelagt og udført på en måde, som revisionen ikke kan drages til ansvar for,« konstaterer KPMGs øverste danske chef Stig Due i årsberetningen.

Den holdning møder dog ikke den store forståelse hos IT Factory-kurator Boris Frederiksen, der forsøger at rydde op i den rygende ruinhob, som Stein Bagger har efterladt.

Han forsøger gennem den storstilede erstatningssag at hive nogle af de mange tabte millioner tilbage til de mange forsmåede kreditorer i konkursboet. Stævningerne i erstatningssagen har dog ladet vente på sig, og det er uvist, hvornår og hvor meget Boris Frederiksen vil stævne revisionen og bestyrelsen for. Oprindelig skulle stævningerne være sendt af sted i maj, men det er blevet udskudt af flere omgange. De mange forsinkelser har skabt usikkerhed om erstatningssagen overhovedet vil blive til noget.

Ikke bekymret for KPMGs økonomi
Under alle omstændigheder understreger KPMG dog, at revisionsgiganten er klar til den kommende retssag, der sandsynligvis vil indebære et krav på et pænt trecifret millionbeløb mod KPMG.

»Vi er naturligvis bekymrede over, hvilke konsekvenser en sådan sag med stor eksponering og kritik kan have på firmaets omdømme. Vi vil i vores daglige arbejde gøre en stor indsats for, at der ikke hersker den mindste tvivl om KPMGs commitment til uafhængighed og kvalitet er urokkeligt og uberørt af sagen. Vi er derimod ikke bekymrede over, hvorvidt sagen kan påvirke KPMGs økonomi,« understreger Stig Due.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen