Berlingske Business

Revisorer i skudlinjen med kæmpekrav

Ernst & Young
ARKIVFOTO. Ernst & Young (EY) og KPMG fusionerer i Danmark Foto:

Der gøres mange forsøg på at drage revisorer til ansvar, men det lykkes ikke altid.

Milliardkrav mod revisorer hører ofte til dagens orden, når store virksomheder går ned. Men det lykkes ikke altid kreditorerne at få penge ud af revisorerne. Genan-sagen er måske undtagelsen, der bekræfter reglen.

Det tidligere KPMG, som i dag er opslugt af Ernst & Young, er stævnet for en milliard kroner for mangelfuld revision af svindelvirksomheden IT Factory. Og Ernst & Young står sammen med den tidligere ledelse af Roskilde Bank over for et erstatningskrav af tilsvarende størrelse.

08BUSPricewaterhouseCoopers.jpg

Lang og trælsom bevisførelse

Det er ofte fristende for kreditorerne at gå efter revisorerne, som har dybe lommer, fordi de er forsikrede for meget store summer. Men bevisførelsen for revisorernes ansvar er ofte lang og trælsom.

For få måneder siden blev revisorerne for den for længst afdøde IT-virksomhed Memory Card Technology frikendt i Højesteret for ansvar for virksomhedens krak. PwC og Ernst & Young var ellers blevet dømt i landsretten to år før til at betale en erstatning på 100 millioner kroner til selskabets kreditorer efter at have modtaget voldsom kritik i Revisornævnet.

Helt anderledes gik det med Deloitte, som var revisor for den skandaleramte dækvirksomhed Genan.

Deloitte måtte krybe til korset og erkende, at revisionsvirksomheden ikke havde gjort sit arbejde ordentligt. Den ansvarlige partner blev fyret, og Deloitte endte med efter et forlig i februar at betale en erstatning, som anslås at ligge på omkring en halv milliard kroner.

Capinordic Bank i Østre Landsret

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen