Berlingske Business

Revisorer efterlyser bevis for EU-kritik

pix-barnier
EUs kommissær for indre marked og tjenesteydelser, Michel Barnier, vil stække de største revisorselskaber og tvinge dem til at splitte sig op i selvstændige revisions- og rådgivningsdele. Foto:

EU-Kommissionen tvivler på revisorernes uafhængighed, når revisorerne både reviderer og rådgiver de samme virksomheder. Men revisorerne efterlyser beviser for problematikken.

Det er en forordning baseret på fordomme og ikke på fakta. Sådan lyder kritikken fra revisorerne, efter EU-kommissær Michel Barnier lancerede forslaget til en forordning, der tvinger de største revisorer til at splitte op i selvstændige revisions- og rådgivningsdele.

En analyse af samtlige danske børsnoterede selskabers honorarer til revision og rådgivning foretaget af brancheforeningen FSR - danske revisorer, viser, at rådgivning kun udgør 28 procent af revisorernes indtægter.

Erik Holst Jørgensen

"Vi har hele tiden sagt, at præmissen for det forslag, EU-kommissionen er kommet med, er forkert. Den bygger på en fejlagtig forestilling om, at revisorerne er i lommen på deres klienter, fordi de tjener stort på at rådgive ved siden af. Men den forestilling slår vores analyse en tyk pæl igennem, for den viser, at langt størstedelen af revisorernes indtægter kommer fra revision og revisionsnære ydelser," siger Charlotte Jepsen, administrerende direktør i FSR.

Analysen viser, at revision og erklæringsopgaver som for eksempel erklæring til CSR-regnskaber, udgør 72 procent af udgifterne til revisorer, mens skatterådgivning og "andre ydelser" udgør henholdsvis 8 procent og 20 procent.

"Vi underlægger os gerne regulering og lovgivning, men det skal være velbegrundet, og det er ikke tilfældet her. Vi savner at kommissionen lægger en sag på bordet, der dokumenterer, at det her har været et problem. For sådan en sag findes ikke," siger Charlotte Jepsen.

Professor overrasket over fordeling

Kim Klarskov Jeppesen, der er professor i revision på CBS, er overrasket over analysens resultater og forstår på den baggrund godt revisorernes frustration over EU.

"Jeg havde umiddelbart troet, at rådgivning udgjorte væsentligt mere af revisorernes indtægter. Men det er jo grundlæggende positivt, for jo mindre andelen af rådgivningsydelser er, jo mere uafhængige er revisorerne," siger han.

Ifølge EU-Kommission udgør rådgivningen et problem, at revisorerne via deres revisionsopgaver får en fod i døren hos virksomhederne til at sælge rådgivning. Og netop sammenblandingen af revision og rådgivning underminerer revisorernes rolle som samfundets tillidsrepræsentant.

Bagmandspolitiet og Skat sætter nu hårdt ind mod de revisoerer, som hjælper Direktører, der lever på kanten af loven

Berlingske Business Magasins årlige revisoranalyse viser da også, indtægterne på rådgivning er vokset forholdsmæssigt mere end revisionsydelserne i de seneste år.

"Forordningen handler om at sikre en stor uafhængighed hos revisorerne. Uafhængighed er mange ting. Det er i sig selv et problem, hvis revisorerne opfattes som ikke-uafhængige, selvom de rent faktisk er det. Derfor indeholder EU-forordningen også et element af symbolpolitik," siger Kim Klarskov Jeppesen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra EU-kommissær Michel Barnier eller hans talsmand, men alt tyder på, at revisorerne må sluge forordningen - symbolpolitik eller ej. Lige nu er det op til det irske formandskab at finde et kompromis blandt medlemslandenes regeringer, mens Europa-Parlamentet netop nu er i gang med at behandle deres kompromisforslag. Forordningen ventes at blive vedtaget inden sommeren 2014.

Læs revisoranalysen i Berlingske Business Magasin 7. februar 2013.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen