Berlingske Business

Revisionsgigant kuppet af konkurrent og partnere

pix-jweginkweg
Jesper Kofoed, som er adm. direktør i KPMG. Foto:

På opfordring fra de 48 ejere og partnere i revisionskæmpen KPMG Danmark køber konkurrenten EY (Ernst & Young) sig til større markedsandele i Danmark ved at kapre netop den danske del af KPMG.

En sammenlægning af to store revisionsselskaber er ikke hverdag i Danmark, men det er forløbet op til fusionen mellem den danske del af KPMG og EY, tidligere Ernst & Young, bestemt heller ikke.

Således er dette historien om, at KPMG, landets tredjestørste revisionsselskab efter Deloitte og PwC, selv henvender sig til EY, landets femtestørste revisionsselskab, og beder om at blive fusioneret ind i EY-familien. KPMG får endda svigerfaderen, EY Global, til at betale for brylluppet.

»Vi har fået penge fra EY Global til at få restruktureret forretningen. Det vil sige flytteomkostninger, nedlukning af lejekontrakter og så videre, således at det fusionerede firma fra begyndelsen bliver en succes og kan realisere synergier fra begyndelsen,« siger Jesper Koefoed, partner og administrerende direktør i KPMG Danmark.

Han vil ikke oplyse, om KPMG Danmarks 48 partnere og ejere, der har skrevet kontrakt med EY, også får en økonomisk belønning for at skifte navn.

21BUS20131120-171232-5EY.jpg

Bevæggrunden for EY er at styrke sin position i Danmark, hvor selskabet efter sammenlægningen bliver landets andetstørste revisionsselskab. I løbet af 2013 er hver tredje partner i EY enten blevet fyret eller har forladt revisionsafdelingen, selskabet har tabt markedsandele i Danmark og 86 ansatte er blevet fyret.

EY beskæftiger omkring 500 medarbejdere i Danmark, men selskabet blev i foråret integreret på nordisk plan, hvor der beskæftiges mere end 5.000 medarbejdere i Danmark, Sverige, Norge og Finland.


 

Og det er netop fordelene ved at være en del af et stærkere internationalt netværk, der ifølge Jesper Koefoed er bevæggrunden for de 48 KPMG-ejere og partnere.

»Vi synes, at EY er et mere fremgangsrigt firma, de har den højeste vækst internationalt, og det vil vi gerne være en del af. Den anden del er, at vi synes, at det at have en integreret global struktur er bedre, end det vi kommer fra. Så dels får vi skabt et stærkere nationalt firma, og dels tilslutter vi os et bedre internationalt netværk, end det vi kommer fra,« siger Jesper Koefoed.

KPMG_JesperKoefoed_Business

Når konkurrencemyndighederne har god- kendt fusionen, slår de to selskaber aktiviteterne sammen i KPMGs lokaler i København og Aarhus, og Jesper Koefoed glæder sig over konstruktionen, der styrker markedsposi-tionen, uden at det koster de 48 ejere en krone.

»Normalt ville man betale 4-5-600 millioner kroner for sådan en virksomhed (EY Danmark, red.), men det bliver gratis for os, fordi det er en ægte fusion. Det medfører, at vi gratis får en kæmpestor fremdrift i vores markedsposition, og når vi skal integrere, får vi EY Global til at betale for det, og derfor er det for os en rigtig god historie, at vi kan skabe et langt bedre firma, uden at vi skal investere voldsomt mange penge i det, samtidig med at vi bliver en del af et meget stærkere netværk. Så vi er meget tilfredse med det her,« siger Jesper Koefoed.

Det er blot et par måneder siden, at KPMG tog initiativ til fusionen, og det sker med et fuldstændigt enigt hold af ejere af KPMG Danmark.

»Det er alle ejerne i Danmark, der er omfattet af den her aftale, og det vil de være før, under og efter. Den her transaktion har fået godkendelse af samtlige ejere, og det vil sige, at alle firmaets 48 ejere bliver her efter sammenlægningen, og at vi er bundet kontraktuelt, så ingen kan rykke før efter tre år,« siger Jesper Koefoed.

Det sammenlagte danske firma, der får KPMGs og EYs nuværende partnere som ejere, vil i forbindelse med sammenlægningen ryge ind under EYs nordiske organisation, som i dag har Erik Mamelund som chef. Han ønsker ikke at kommentere fusionen, før myndighederne har godkendt den.

21busEYErik Mamelund.jpg

Som led i aftalen med EY har KPMG Danmark opsagt samarbejdet med det internationale KPMG Global.

De skal nu på jagt efter en ny organisation i Danmark, da et internationalt selskab af den størrelse ikke kan undvære en dansk afdeling.

KPMGs globale bestyrelsesformand, Michael Andrew, udtaler i en meddelelse, at han håber på, at han kan overtale nogle af KPMG Danmarks nuværende omkring 1.500 medarbejdere til at sige nej til at flytte med over til EY.

»Vi tror på, at et antal partnere, som ikke er ejere, og andre medarbejdere vil vælge at blive hos KPMG. Vi vil fortsat være engageret i at have et stærkt, effektivt og fokuseret firma i Danmark, som kan rådgive lokale og globale kunder og tilbyde markedet valget mellem mindst fire store, professionelle rådgivningsfirmaer,« siger Michael Andrew.

Flere kilder, som Berlingske har talt med, spekulerer i, at revisionsselskaberne Beierholm eller BDO, der er henholdsvis fjerde- og sjettestørst i Danmark, er de mest oplagte opkøbskandidater.

KPMGs globale ledelse vil formentlig snarest begynde jagten på en ny organisation, men den nuværende danske del af KPMG fortsætter dog uændret indtil godkendelsen fra konkurrencemyndighederne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen