Berlingske Business

PR-branchen skovler millioner hjem

Kaster
Søren Kaster mener, at PR-branchens voksende omsætning skyldes, at bureauerne er blevet bedre til at fremhæve deres nytteværdi. På billedet optræder Søren Kaster som ordstyrer ved en tv-duel mellem Helle Thorning-Schmidt og Pia Kjærsgaard. Foto:

Nye tal viser, at det går forrygende for de danske PR-bureauer. Over de seneste fire år har branchen øget sin omsætning med 34 pct.

PR-branchen har det rigtig godt. Sådan lyder den korte version af historien om branchens aktuelle dagsform.

Nye tal fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv viser, at PR-bureauerne de seneste fire år har haft en stigning i omsætningen på 34 pct., mens antallet af medarbejdere tilsvarende er vokset i samme takt. I begyndelsen af 2011 havde branchen en omsætning på 397 mio. kr. mod 531 mio.kr i første kvartal af 2015.

25BUS64844829pr.jpg

PR-branchens formand, Søren Kaster, vurderer, at opturen kan forklares med en stigende optimisme i erhvervslivet i kombination med, at PR-bureauerne selv er blevet skarpere til at tydeliggøre, hvad deres kunder egentlig får for deres penge.

Søren Kaster mener, at branchen har flyttet sig i takt med, at konkurrencen er blevet hårdere.

»Vi har fokus på at skabe resultater og på at gøre branchen mere professionel – hvilket også nødvendigt, for kunderne er blevet dygtigere og stiller naturligvis stigende krav i takst med, at PR ikke bare ses som et redskab til at komme i medierne, men som en nødvendighed for at få forretningsstrategien til at leve,« siger Søren Kaster.

reklamebureau

Ifølge Dansk Erhverv skal branchen havde bedre fat i landets mindre virksomheder, hvis væksten hos PR-bureauerne skal fortsætte. Det er nemlig primært de lidt større selskaber, der benytter sig af ekstern rådgivning.

»Mindre virksomheder udgør jo rygraden i dansk økonomi, og de ville have glæde af i højere grad at trække på sparring fra eksterne rådgivere, der kan give dem et længere, mere strategisk perspektiv og ikke mindst hjælpe dem til at blive mere aggressive i markedet,« siger Søren Friis Larsen, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen