Berlingske Business

Poul Andreassen er død

Poul Andreassen er død - 1
Foto:

Manden bag ISS er død, 81 år gammel. (Senest opdateret 18.30)

En af dansk erhvervslivs absolutte sværvægtere, forhenværende administrerende direktør for ISS koncernen Poul Andreassen, er død. Han blev 81 år. Efter længere tids sygdom gik Poul Andreassen stille bort fredag morgen, oplyser hans ældste søn, Lasse Andreassen.

I løbet af de 33 år, Poul Andreassen stod i spidsen for ISS, forvandlede han selskabet fra et dansk rengøringsselskab til et internationalt rengøringsimperium med 80 selskaber i 32 lande med i alt cirka 135.000 medarbejdere.

Samtidig med sit livsværk, ISS, brugte Poul Andreassen mange kræfter på andre opgaver i dansk erhvervsliv. Blandt en meget lang række af bestyrelsesposter har Poul Andreassen beklædt posten som formand for bestyrelsen for danmarkshistoriens største byggeprojekt, A/S Storebæltsforbindelsen og Superfos samt været medlem af bestyrelserne for Dagbladet Politiken, Egmont H. Petersens Fond, Privatbanken og Risø.

Endvidere fandt Poul Andreassen overskud til at passe flere tillidshverv. Bl.a. var Poul Andreassen medlem af Dansk Arbejdsgiverforening og Foreningen til Støtte for Mødre og Børn.

Poul Andreassen blev født i Stubbekøbing den 18. februar 1928. Han forlod skolen som 14-årig efter anden mellemskole og kom i lære som maskinarbejder hos P.W. Hallengren & Søn i København, hvor faderen var værkfører.

Poul Andreassen var lidt ked af at have forladt skolen så tidligt og begyndte derfor straks at gå på maskin-teknikum om aftenen. I 1951 i en alder af 23 år tog Poul Andreassen eksamen som maskiningeniør fra Københavns Maskinteknikum. Et par år tidligere var Poul Andreassen blevet gift med Elsa Møgelberg Pedersen.

Forlod ISS i utide
Efter soldatertiden gik det meget stærkt for Poul Andreassens karriere. I 1958 blev han udset som leder af en ny Remington-Rand fabrik i Danmark, men blev efter et par år headhuntet af SAS til at rationalisere luftfartsselskabet, som var kommet i økonomiske vanskeligheder.

I 1962 sagde Poul Andreassen ja tak til et tilbud om at blive direktør i Det Danske Rengørings Selskab (DDRS) - det senere ISS. I 1966 blev Poul Andreassen administrerende direktør i DDRS, som på det tidspunkt ikke mindst takket være Poul Andreassen var vokset til en koncern med datterselskaber i hele Europa og i alt 30.000 ansatte. ISS blev på Poul Andreassen initiativ dannet i 1969.

Poul Andreassens exit som koncernchef fra ISS i 1995 blev dog ikke så blankpoleret, som han kunne have ønsket. En skandale i koncernens amerikanske datterselskab med økonomiske konsekvenser til følge fik Andreassen til at forlade sin chefpost i utide.

Men selvom erhvervsmanden Poul Andreassen var gået på pension, stod han ikke tilbage for en ny udfordring, og da Det Konservative Folkeparti bad ham om at overtage formandsposten for partiet i 1998, svarede han ja. Men Andreassen var ikke i stand til at bære succesen fra erhvervslivet over i det politiske liv og forlod formandsposten igen i 2000.

Siden begyndelsen af 1980'erne har Poul Andreassen måttet kæmpe mod en arveligt betinget hjertesygdom. I januar 1991 gennemgik han en vellykket hjerteoperation og kvittede samtidig cigaretterne efter 49 år.

I løbet af de næste få måneder reducerede ISS-chefen desuden sin kropsvægt med et tocifret antal kilo, fortalte han pressen, da han stoppede hos ISS. De tre faktorer tilsammen har formentlig haft stor betydning for, at Poul Andreassen fik lagt mange gode år til sit begivenhedsrige liv.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen