Berlingske Business

Opbrud i toppen af den danske revisionsverden

KPMG bygning på Frederiksberg
Revisionsfirmaet EY rykker til KPMGs domicil på Frederiksberg i bemærkelsesværdig sammenlægning. Foto:

To af Danmarks største revisionsfirmaer fusionerer i en branche, som har været hårdt presset af krisen. KPMG melder sig under EYs faner, og sammenlægningen gør dem til landets næststørste revisionsfirma.

Revisionsselskaberne KPMG og EY (Ernst & Young) står foran en bemærkelsesværdig fusion, men selv om det angiveligt er KPMG, der melder sig under fanerne i EY, ligner EY ikke ligefrem en lækkerbisken for storebroderen KPMG.

12BUSERNSTANDYOUNG-LEHMANLA.jpg


KPMGs interesse i EY kan bygge på EYs stærkere internationale netværk, og det kan blandt andet forklares med, at selskabet i foråret blev integreret på nordisk plan og i dag beskæftiger mere end 5.000 medarbejdere i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Men i Danmark har EY været i frit fald. Mens KPMG med en vækst på fem procent er vokset mere end branchens to største - Deloitte og PwC - i seneste regnskabsperiode, har EY tabt massive markedsandele på revisionsdelen.

I løbet af 2013 er hver tredje partner i EY enten blevet fyret eller har forladt revisionsafdelingen, selskabet har tabt markedsandele i Danmark og 86 ansatte er blevet fyret. EY beskæftiger omkring 500 medarbejdere i Danmark.

Samtidig er revisionshuset i Vejle lukket, og revisionsfirmaet har opgivet de mellemstore kunder, mens flere stabsfunktioner er flyttet til det nordiske hovedkontor i forbindelse med integrationen af EY på nordisk plan.

Revisionsbranchen er kendt for at være domineret af store spillere som Deloitte, PwC, KPMG, Beierholm, EY og BDO. De seks selskaber sidder til sammen på 82 procent af markedet fordelt på aktivmasse. Markedets to største spillere er PwC med 27 procent og Deloitte med 23 procent. KPMG er tredjestørst målt på markedsandele.

03BUSCharlottejepsen.jpg


Mens KPMG har en omsætning på 1,5 milliard kroner, ligger EY på 632 millioner kroner. Driftsresultatet for de to virksomheder ligger på henholdsvis 27 millioner og 22 millioner kroner. Deloitte har en omsætning på 2,3 milliarder kroner, og målt på det tal, bliver det nye revisionsselskab med den forestående sammenlægning branchens næststørste efter Deloitte. PwC lægger sig lige efter på en tredjeplads med en omsætning på 1,8 milliard kroner.

Revisionsbranchen har ligesom andre brancher været ramt af krisen de seneste år, og det er ikke kun EY, som har haft det hårdt. En brancheanalyse af 42 revisionshuse fra Berlingske Business Premium viser, at krisen generelt har påvirket størrelsen af medarbejderstaben i revisionshusene.

Ifølge analysen er udfordringerne for branchen især opstået på grund af tilbagegang i antallet af opgaver, og at kunderne i højere grad er blevet væsentligt mere pris- og kvalitetsbevidste, hvilket har skærpet konkurrencen kraftigt.

Kunderne kræver mere værdi for deres penge, og det har startet en priskrig, som har påvirket indtjeningsmarginen i branchen. For de store virksomheders vedkommende har der været deciderede udbudsrunder, hvilket er atypisk for branchen.

pix_kpmg


Hvordan sammenlægningen mere detaljeret kommer til at påvirke de to selskaber er endnu usikkert. Jesper Kofoed er i dag i administrerende direktør for KPMG, mens Erik Mamelund står i spidsen for EY Nordic. Hvem der fremover skal styre det nye selskab, er uvist.

Fusionen mellem KPMG og EY skal godkendes af konkurrencestyrelsen og ventes offentliggjort onsdag klokken 13.00.

Antal ansatte i de fem store revisionsfirmaer

Deloitte

PwC

KPMG

BDO

Ernst & Young

3709321493205526172003200420062008200920112013
Kilde:

Berlingske Research

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen