Berlingske Business
17:42

Lauritz.com når milepæl med hiv og sving

28BUSLauritzcom-164711.jpg
Arkivfoto: Auktionshuset Lauritz ændrer fokus efter skuffende årLauritz.com vil fremover satse hårdere på sin kerneforretning, salg af brugte kvalitetsgenstande.Se RB kl. 10:51 d. 27.02.2017 Auktionshuset Lauritz.com i Næstved.. (Foto: Torben Christensen/Scanpix 2017)

Lauritz.com kom godt igen i fjerde kvartal og reddede omsætningen til at ligge stabilt. Men det første årsregnskab som børsnoteret selskab viser, at der stadig skal kæmpes for at leve op til egne og markedets forventninger.

Nordens største auktionshus, Lauritz.com, har med hiv og sving kæmpet sig frem til fremlæggelse af det første årsregnskab som børsnoteret selskab efter en noget uskøn entré på den svenske børs i juni 2016.

Allerede i januar varslede selskabet, at man stilede efter en vækst på ti procent på indtjeningen (EBITDA) mod det noget højere niveau på 20-40 procent, som aktionærerne tidligere var stillet i udsigt. De ti procents vækst er nået, og omsætningen er i 2016 holdt stabil i forhold til året før. Omsætningen blev reddet af noget af en slutspurt i fjerde kvartal, hvor der blandt andet var en markant stigning på 50 mio.kr. i tilgodehavende på salg.

25BUSBengt-Sundstroem-14302.jpg

Lauritz.com forklarer, at Stockholms Auktionsverk i fjerde kvartal »solgte flere dyre værker«, og at »sådanne værker sommetider har en længere tidshorisont på indbetalingen.«

Ifølge investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen har Lauritz.com »slet ikke vidst, hvad der kom«, da man valgte at blive børsnoteret.

»De har ikke vidst, hvad det vil sige at være børsnoteret, de har ikke stillet de rigtige krav i forhold til governance, de har stadig en bygning til salg, de har nedjusteret, og der har været 47 andre ting,« siger Per Hansen: »Det at være i offentlighedens søgelys giver et andet fokus for en virksomhed. Der er man nødt til at levere på nogle af de ting, man har stillet i udsigt,« fastslår investeringsøkonomen.

Lauritz.coms ledelse ønsker ikke at blive interviewet af Berlingske, men i en mail skriver auktionshusets administrerende direktør, Mette Rode Sundstrøm, at ledelsen grundlæggende er glade for at have præsteret det bedste resultat i Lauritz.coms historie.

Mandag: Lauritz.com

»Når det er sagt, er vores 10 procent vækst i EBITDA naturligvis ikke tilfredsstillende, når vi tidligere har guidet markedet med minimum 20 procent vækst. Lauritz.com er en vækstvirksomhed i vores selvforståelse, og vi ønsker selvsagt at nå vores mål for at indfri vores aktionærers forventninger,« skriver ­Mette Rode Sundstrøm.

»En slags skraldespandskanal for varer«

For at kunne levere højere vækst i 2017 har Lauritz.com justeret strategien, og auktionshuset vil fremover i højere grad fokusere på at sælge brugte kvalitetsvarer og i mindre grad fokusere på deres peer to peer-platform QXL og billigere varer. Det gør de ifølge investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet, »fordi de er nødt til at gøre noget.«

»Når man kommunikerer, at man gerne vil fokusere mere på kvalitet, er det, fordi man gerne vil af med det omdømme, at nogle bruger Lauritz.com som en slags skralde­spandskanal for varer, man ikke kan komme af med andre steder,« siger Per Hansen, som i øvrigt ikke mener, at auktionsvirksomheden har fået udløst det potentiale, der ligger i varemærket »Lauritz.com«.

25BUSCapinordic-Hovedsaede-.jpg

»De har været gode til at få spredt deres navn rundt omkring, men de får ikke det ud af det, som jeg tror ligger i varemærket. Det decimerer Lauritz.coms varemærke, når det er et sted, der bliver brugt som massedistributionskanal. Det rimer ikke så godt på det varemærke, man forsøger at bygge op,« siger Per Hansen.

Det er i den forbindelse værd at bemærke, at de såkaldte immaterielle aktiver udgør en stor del af balancen i årsrapporten for 2016 – og at goodwill på 137 mio. kr. er nedskrivnings­testet, men ikke blevet nedskrevet.

Nøglen til at vælge og sælge de rigtige varer ligger i høj grad hos de selvstændige partnere. Også på den front har Lauritz.com været udfordret det seneste år med partnere, der har haft svært ved at holde omkostningerne nede i forhold til indtjeningen.

En »flot omsætning« i Ztuff

Senest måtte Lauritz.com selv overtage virksomheden Ztuff, som drev Lauritz.com i Hørsholm, men selv om det er en vigtig del af 2017 at etablere nye partnerskaber, er adminstrerende direktør Mette Rode Sundstrøm ikke bekymret for, at flere partnerskaber ender i så dårlig stand, at Lauritz.com selv må overtage.

titel

»Filialen i Hørsholm præsterede en flot omsætning i 2016. Vores tidligere partnere er kompetente og dejlige mennesker, men lykkedes dog ikke med at holde omkostningerne på det rette niveau,« skriver Mette Rode Sundstrøm i mailen til Berlingske og fortsætter:

»Det har gennem mange år været en løbende del af forretningen dels at overtage auk­tionshuse, dels at sælge partnerkontrakter. Det forventer vi fortsat at gøre.«

Når man køber en aktie i Lauritz.com – det kunne man mandag aften gøre til kurs 7,35 – køber man altså også en aktie i partnerne, og partneraftalerne er ikke en ubetydelig indtægt for selskabet.

I årsregnskabet for 2016 har Lauritz.com »langfristede tilgodehavender« for 20 mio. kr., hvilket henviser til partnerkontrakter.

»Partnerskaber er godt under forudsætning af, at man laver partnerskaber med nogle, der er stærke. Problemet er, at de partnerskaber, Lauritz.com har lavet, ikke er særligt stærke,« siger investeringsøkonom Per Hansen:

»Hvis du har partnerskaber med nogle, der er svage, øger det ikke den samlede kædes værdi. Lidt fortærsket kan man sige, at en plus en giver to, men minus en gange minus en giver ikke nødvendigvis et positivt tal,« konstaterer han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen