Berlingske Business

Konsulentgiganter går sammen i fusion til 86 mia. kr.

Handshake.
ARKIVFOTO. Foto:

En stor fusion i konsulentbranchen er en realitet, da amerikanske IHS og britiske Markit har besluttet at slå sig sammen i en handel til en værdi af 13 mia. dollar eller 86 mia. kr.

Det fremgår af en fælles meddelelse fra de to selskaber.

Fusionen vil ifølge selskaberne selv skabe det førende selskab inden for information, analyser og løsninger til virksomheder.

Handlen er skruet sammen på den måde, at det "gamle" IHS kommer til at have 57 pct. af aktierne i det nye selskab, mens Markit-aktionærerne sidder på de resterende 43 pct.

visma


De to selskaber regner med, at fusionen vil give årlige besparelser på 125 mio. dollar. Det skal være med til at sikre en vækst i indtjeningen på 20 pct. i 2017.

Det fusionerede selskab vil få navnet IHS Markit og havde sidste år tilsammen en omsætning på 3,3 mia. dollar, hvilket gav et driftsresultat før skat, renter samt af- og nedskrivninger, EBITDA, på 1,2 mia. dollar.

Det nye selskab får hovedsæde i London, men vil også have en stor afdeling i USA.
Handlen skal godkendes af diverse konkurrencemyndigheder, men der er en forventning om, at den er endeligt på plads i anden halvdel af 2016.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen