Berlingske Business

Klimaændringer kan give boom i sommerhusudlejning

Klimaændringer kan give boom i sommerhusudlejning - 1

Får Danmark flere solskinstimer, højere temperaturer og mindre regn om sommeren, sådan som nye beregninger viser, vil det sætte mærkbart skub i sommerhusudlejningen.

At de danske somre i fremtiden vil være kendetegnet ved op til 25 procent mindre nedbør og flere varme dage over en større del af året, sådan som nye beregninger fra genforsikringsselskabet Munich Re viser, er noget, der kan give kø i sommerlandet.

Det mener Feriehusudlejernes Brancheforening (FB). For solskin og godt vejr er nemlig altafgørende for udlejningen af de danske sommerhuse:

”Vi ved, at der er to ting, der er helt afgørende for udlejningen af de danske feriehuse. Den ene ting er gode prognoser for sommervejret i løbet af foråret. Det andet er, at vejret året før var godt. Kan folk huske, at de sidste år tilbragte en varm og solrig sommer i Danmark, er sandsynligheden for, at de vender tilbage, langt større end når vejret er dårligt,” siger direktør i FB, Carlos Villaro Lassen.

Tyskerne følger vejrudsigten
Langt størstedelen af betalte overnatninger i Danmark foregår i feriehuse. Branchen står alene for 55 procent af de registrede ferie- og forretningsovernatninger, der er i Danmark hvert år.

”Og når folk booker et sommerhus, så forventer de jo, at de kan være udenfor og kan tage på stranden. Derfor ser vi også, at for eksempel bookingerne fra det tyske marked stiger, når vejrudsigten i Nordtyskland er god. Det får de tyske kunder til at tro på godt vejr også i Danmark, hvilket får dem til at vælge Danmark frem for Middelhavet,” siger Carlos Villaro Lassen.

Væk med usikkerhed
Udsigt til mere stabilt varmt og solrigt vejr kan man derfor ikke undervurdere, lyder det fra feriehusudlejerne:

”Hvis klimaforandringerne gør, at man kan eliminere den usikkerhedsfaktor, der jo ellers kendetegner det danske sommervejr, ville det helt klart være en stor fordel for de danske feriehusudlejere. Det er ikke sådan, at vi gnider os i hænderne over udsigterne til globale klimaforandringer. Men vi er da heller ikke blinde for, at et bedre danske sommervejr kan betyde noget positivt for udlejerne af feriehuse i Danmark,” siger Carlos Villaro Lassen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen