Berlingske Business

Kendt dansk arkitektfirma vokser markant på opgaver i udlandet

Moesgaard museum
Overskrift
Moesgaard museum2
Overskrift

Henning Larsen Architects har afsluttet et forrygende regnskabsår med deltagelse i udbytterige arkitektkonkurrencer og markant vækst i omsætning og indtjening.

Henning Larsen Architects, der blandt andet stod bag Mærsk Mc-Kinney Møllers operabyggeri i København, har haft et forrygende år.

Omsætningen inklusive underrådgivere er steget mere end en halv gang til 320 mio. kr., og både driftsoverskuddet og nettoresultatet er mere end fordoblet til hhv. 44 mio. kr. og 35 mio. kr., fremgår det af arkitektsfirmaets årsregnskab for 2014/15.

Bjarke

Selvom Danmark og Norden er Henning Larsens største markeder, er det især opgaver i udlandet, der har trukket væksten sidste år. I det forgangne år er to tredjedele af omsætningen skabt i udlandet mod 48 pct. året før. Og internationaliseringen fortsætter, hvis alt går som ventet.

»De sidste års investeringer i international markedsføring og datterselskaber har styrket virksomhedens position og strategien fortsættes de kommende år. Koncernen forventer yderligere konsolidering og vækst i datterselskaberne i Saudi Arabien, Tyskland og Hongkong. Henning Larsen Architects forventer derudover at investere i det nordamerikanske marked,« hedder det i årsregnskabet.

Adm. direktør Mette Kynne Frandsen, Henning Larsen Architects

For det nye regnskabsår venter Henning Larsen Architects, at nettoomsætningen vil holde det forløbne års høje niveau.

Firmaet har i løbet af året deltaget i konkurrencer, som har ført til nye projekter - for eksempel boliger på Islands Brygge og i Nordhavnen, kontorbyggerier i Gøteborg og Malmø, et museum i Norrland i Sverige, en arkitektskole i tyske Regensburg, French International School i Hongkong og et nyt stort erhvervsbyggeri i Saudi Arabien.

Henning Larsen Architects har desuden modtaget flere priser for blandt andet Moesgaard Museum ved Aarhus og Syddansk Universitet Campus Kolding.

Artiklen fortsætter under billedet
Moesgaard museum3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen