Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Kaffekonge vandt første omgang

Kim
Den første sag blev afgjort til min åbenbare fordel, fortæller Kim Vibe-Petersen. Foto:

Kim Vibe-Petersen har vundet den første af to voldgiftssager anlagt af Pandora-milliardæren René Sindlev. Sindlev havde beskyldt ham for at tage en hemmelig mellem­avance på 44 millioner kroner inden de to rigmænds fælles køb af en luksusyacht, men det fandt retten ikke bevist.

Ejeren af kaffevirksomheden Scanomat Kim Vibe-Petersen har vundet den første af to voldgiftssager, som Pandora-milliardæren René Sindlev har anlagt mod ham. Begge sager vedrører de to rigmænds fælles selskab, Partnerskabet Parsifal, som ejer og udlejer luksusyachts.

René Sindlev beskyldte i den første sag Kim Vibe-Petersen for i al hemmelighed at have taget en mellemavance på 44 millioner kroner, inden deres fælles selskab Partnerskabet Parsifal købte luksusyachten Parsifal VI. Men voldgiftsretten fandt ikke dette bevist, og Kim Vibe-Petersen kunne forlade voldgiften som sejrherre for nogle måneder siden.

»Det er korrekt, at den første sag blev afgjort til min åbenbare fordel, for at sige det pænt,« lyder Kim Vibe-Petersens kommentar. René Sindlev siger: »Jeg kunne ikke bevise min påstand, fordi alt med Kim foregår mundtligt.«

Karoly

René Sindlev har til gengæld tiltro til, at han står godt under voldgiftssag nummer to, som efter tre retsdage blev afsluttet i sidste uge:

»Der er 100 punkter i voldgiftssagen. På 80-85 punkter har vi kunnet dokumentere, at der er tale om svindel og bedrageri og underslæb,« siger Pandora-milliardæren, som grundlæggende beskylder Kim Vibe-Peteren for brud på ejeraftalen ved at påføre det fælles selskab omkostninger, som ikke vedrører selskabet.

»Det er nogenlunde samme tema, som René Sindlev og Karoly Németh truede med i den første voldgiftssag,« skriver Kim Vibe-Petersen i en e-mail-kommentar.

Kim

Strid om spiler med kaffelogo

I voldgiftssag nummer to beskylder René Sindlev eksempelvis Kim Vibe-Petersen for at have købt et 1.600 kvadratmeter stort sejl med Topbrewer-Scanomats logo (navnet på Kim Vibe-Petersens virksomhed, red.) og ladet det fælles selskab betale.

»Vores fælles båd hedder Parsifal, og vi blev enige om, at vi skulle have en spiler, hvor der stod Parsifal på. Men da jeg kommer om bord, og spileren kommer op, står der stadig »Topbrewer Scanomat«. Kim Vibe-Petersen lovede at få et andet logo på, men efter et år bruger han den stadig i kapsejladser. Senest har der lige været et interview i magasinet Boat International, hvor der også er et billede af Topbrewer-spileren,« siger René Sindlev.

q

»Kim Vibe-Petersen hævder, at spileren slet ikke har været brugt i 2014 og 2015. Men min kone fandt ved rent detektivarbejde en drone-optagelse, hvor man kunne se, at Topbrewer-spileren stadig blev brugt. For en sikkerheds skyld skriver jeg til drone-firmaet, og en person skriver tilbage: »Det er min virksomhed, jeg er dommer fra Boat International, og jeg kan bekræfte, at det videoklip er fra 2014. Det fremlægger vi så i retten, hvor Kim Vibe-Petersen siger, at han måske ikke lige var på dækket, da spileren blev hevet op. Han er så fuld af løgn,« siger René Sindlev.

Der ventes dom i voldgiftssag nummer to i løbet af nogle uger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen