Berlingske Business

Johan Schlüter snubler i eget selvforsvar

07BUSJohan-Schlter-142312.jpg
Når Johan Schlüter før retssagens begyndelse udgiver et mammutværk om sig selv, kan man forledes til at tro, at der er tale om et juridisk forsvarsværk. Det er der ikke. Arkivfoto: Simon Læssøe

Det er svært at finde ud af, hvad advokaten Johan Schlüter i grunden vil med sin bog, som han har skrevet om sig selv med titlen »Højt at flyve«.

Skal man skrive en bog på 438 sider om sig selv, så skal der dælme være noget spændende, noget ekstraordinært og noget tanke­vækkende at fortælle. Det savner man som læser.

Johan Schlüter er sammen med to partnere fra det konkursramte advokatfirma Johan Schlüter Advokatfirma tiltalt i en højprofileret sag om svindel med Producentforeningens midler. Det handler om 100 mio. kr., som advokatfirmaet har kradset ind i såkaldte rettighedsmidler fra kreative brancher. Penge, som er forsvundet i advokatfirmaet, og nu forestår en retssag over flere måneder. Sagen begynder i det nye år.

Når hovedpersonen i så stor en sag sætter sig til tastaturet og udgiver et mammutværk om sig selv umiddelbart før en retssag, kan man forledes til at tro, at der er tale om et juridisk forsvarsværk. Det er der ikke, og det ville da også være problematisk, hvis advokat Schlüter i en bog indledte proceduren, før retssagen begynder.

04BUSJohan-Schl-ter-115842.jpg

Johan Schlüter bedyrer igennem hele bogen sin uskyld, og hvor der måtte være skyld, jamen, så er det, fordi han har været for godtroende over for andre – må man forstå. En godtroende advokat; dem findes der ikke mange af. Der er ingen referencer, kilder eller andet, der kan bevidne Schlüters opfattelse. Det er alene verden, som Johan Schlüter ser den – og husker den. »Naivitet er venlighedens forkrøblede broder,« lyder et af de mange forsvar.

Det er helt fair, at Johan Schlüter er skribent på bogen. Sproget er fint og let, det flyder. Som læser får man sympati for Johan Schlüter, der kæmper med depressioner, til tider for meget alkohol og et hårdt arbejdspres. Inden følelserne tager overhånd, skal man dog huske, at svigtet i advokatfirmaet Johan Schlüter har efterladt sig en række økonomiske tabere.

Han burde have koblet en stærk redaktør på. Bogen kunne med fordel være delt op i to. De første 200 sider med personlige minder fra barndommen, ungdommen, første karriere, ferierejer, for megen druk, arbejde, venner og så videre. En historie fra overmiddelklassen. Og en historie, der – hvis den skulle skrives i bogform – burde være forbeholdt en kreds af familie og venner. De første 200 sider af bogen bibringer ingen nødvendig viden til at forstå, hvorfor Schlüter sidenhen fejlede så fatalt.

Johan Schlüter

Først ved kapitel 18 – »Da jeg blev noget ved musikken« – begynder vi langsomt at nærme os sagens kerne: forvaltningen af betroede midler. Men vi kommer aldrig for alvor ned i den juridiske substans. Johan Schlüter selv glider af med en forklaring om, at han baserede en række af sine aftaler på tillid og menneskekendskab. Den har så svigtet, og så hænger vi der: Hvem har skylden?

Det er overraskende, at en topadvokat ikke har mere styr på forvaltningen af så mange penge. At der ikke føres mere kontrol. At så meget er baseret på tillid uden gyldigt underskrevne dokumenter. Jeg er klar over, at hvis man i business ikke opererer med en vis form for tillid, jamen så bliver det svært at lave forretninger. Men lige netop i den juridiske verden?

»Fjenderne går ikke ram forbi, men den, han er hårdest ved, er sig selv,« står der på bagside­flappen. Det kan man som læser ikke helt følge, når man får slæbt sig igennem de 438 sider med et hav af namedropping, som man skal være advokat-insider for at forstå.

15BUSFRYLAND-131221.jpg

Skribenten erkender, at han er blevet mere grådlabil i takt med de sager og »uretfærdigheder,« der er dukket op i hans professionelle virke.

Det er forståeligt, at personlige kriser og konkurs rammer ekstremt hårdt. Men i den benhårde juridiske verden, som Johan Schlüter  i årtier har været en del af, er det den kliniske jura, der får det sidste ord.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervs­kommentator

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen