Berlingske Business

Ingeniørbranche jubler over jobfest

ingeniør

De danske rådgiverhuse har aldrig haft så mange på lønningslisten - hverken herhjemme eller i udlandet.

Det går strygende for Rambøll, Cowi, Niras og de andre ingeniørhuse, som aldrig har haft så mange ansatte før.

Det fremgår af en dugfrisk medarbejderstatistik fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI).

Meldingen kommer få dage efter, at Berlingske Business kunne fortælle, at brancheorganisationen Dansk Byggeri forudså endnu to sløje år i 2015 og 2016 for bygge- og anlægsbranchen - det er ellers her, ingeniørerne traditionelt henter den klart største del af deres omsætning.

fa

Gennem 2014 øgede rådgiverne beskæftigelsen herhjemme med knap fire procent til 12.388 – det højeste nogensinde. Samtidig steg antallet af job i udenlandske afdelinger og datterselskaber med 5,5 procent til 11.600.

»Antallet af medarbejdere er nu højere, end da højkonjunkturen bragede af sted. Branchen har i høj grad brugt krisen til at omstille forretningen, den er blevet mere omkostningsbevidst, mere robust og mere international,« siger administrerende direktør Henrik Garver fra FRI.

Rambøll, logo, Flag

Det kan blandt andet ses i sammensætningen af medarbejdere, hvor den administrative stab udgør en mindre andel - med en tilsvarende stigning i andelen af ansatte, der udløser »fakturerbare timer«. Den udvikling kan hænge sammen med, at der er sket en konsolidering med større virksomheder.

Opkøb kan også forklare en del af fremgangen hos de ti største rådgiverhuse, som samlet har øget beskæftigelsen herhjemme med over 400 mand til godt 9.500. Og ni ud af de ti største er vokset, kun hos de britiskejede jernbanespecialister Atkins er der blevet lidt længere mellem bordene.

På listen over de største har Niras overtaget tredjepladsen fra hollandskejede Grontmij - her er den lokale topchef, Søren Larsen, netop varslet udskiftet med Grontmijs hidtige chef i Storbritannien, John Chubb.

pix-gea

fa

Rambøll, logo, Flag

Byggeri

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen