Berlingske Business
17:42

Fra topjob til iværksættere: Søren og co. vil revolutionere advokatbranchen

Tirsdag - advkoater
Først vekslede de velbetalte advokatstillinger til syngende usikkerhed. Siden disruptede de advokatbranchen, og nu er de så ved at disrupte sig selv. Blue Data Management er godt i gang med at sætte skik på en af digitaliseringens største onder. Foto:

Først vekslede de velbetalte advokatstillinger til syngende usikkerhed. Siden disruptede de advokatbranchen, og nu er de så ved at disrupte sig selv. Mød Blue Data Management, der er godt i gang med at sætte skik på en af digitaliseringens største onder.

I september 2013 førte Søren Munk Hansen en af den slags tilværelser, der hvert år får tusinder til at søge ind på jurastudierne i København og Aarhus. Som fuldmægtig hos Plesner tjente han på den gode side af 70.000 om måneden. Bevæbnet med flotte visitkort bookede han ubesværet møder med landets største kapitalfonde og virksomheder, og i det hele taget var han noget nær legemliggørelsen af den posterboy, alle erhvervsuddannelser forsøger at lokker fremtidens studerende ind med: Ung, velhavende, ambitiøs og med alle muligheder foran sig.

03BUSLegal1-125449.jpg

Små to måneder senere er billedet et andet: 29-årige Søren er arbejdsløs, hele opsparingen er brændt af på en bryllupsrejse til Sydamerika - hans eneste kapital er en idé, der en måned før fik ham til at sige sin stilling op hos Plesner. En idé om at noget kunne gøres lettere og smartere. Men selv en god idé kan have trange kår i et konservativt marked.

»Det første år lærte jeg på den hårde måde, at hvor Søren fra Plesner havde rigtig nemt ved at booke møder med kapitalfonde, så var historien en anden nu. Jeg lærte, at det nok ikke var Søren, de gerne ville mødes med, men i højere grad Plesner«

Dokumenteret rod

Først lidt om ideen: Hos Plesner beskæftigede Søren Munk Hansen sig med det område, der populært bliver forkortet M&A, mergers and acquisitions, køb og salg af virksomheder. En typisk kunde kunne være en virksomhed, der forberedte sig på et salg, og i den proces bliver advokater hidkaldt for at blandt andet at bistå det omfattende arbejde med at få styr på alle dokumenterne.

»I praksis betød det, at vi ville sende et ark med 10.000 spørgsmål til virksomheden, og så ville der ellers blive en kørt en trillebør af dokumenter ind i lobbyen hos et advokatfirma, hvor vi så ville sidde en gruppe af de yngste fuldmægtige og organisere det hele«.

jura

I sig selv lyder det jo forholdvist simpelt, men processen vakte undren hos Søren Munk Hansen.

»Dels var der den udfordring, at et salg tit er meget fortroligt, så det ville være virksomhedens CFO, der selv skulle sidde og finde alle de her dokumenter, fordi medarbejdere ikke kunne indvies i processen. Dels ender det så med, at virksomheden skal betale honorarer på 1.500 kr i timen til fuldmægtige, der egentlig bare sidder og flytter et dokument fra én mappe til en anden«

Det må kunne gøres smartere, tænkte Søren Munk Hansen, der af samme grund forlod sit job for i stedet at lave sit eget konsulentfirma med fokus på lige præcis den øvelse.

»Konceptet var at gøre det billigere ved at lade studentermedhjælper og simple Excel-koder ordne det lavpraktiske. I sådan en proces er 80 procent lavpraktisk, og 20 procent er juridisk ekspertise. For advokatkontorerne er det en biydelse at levere det arbejde, som yngstemand løser. For os handler det ikke kun om at være billigst, men om at give den bedste proces,« siger Søren Munk Hansen.

30BUSBUSINESS-185635.jpg

Så det var med den simple idé, at Søren Munk Hansen i november 2013 købte sig en laptop og startede virksomheden Blue Data Management. I løbet af et par måneder lykkedes det ham at overtale en tidligere kollega, advokat Christian Schjørring, til at kaste sig ud i uvisheden, men starten på den nye tilværelse blev hård.

»Jeg havde fra starten sagt til mig selv, at hvis vi ikke havde fået slået hul igennem til markedet i maj (2014, red.), så ville jeg vende tilbage til advokatbranchen. Og da det så blev maj, der sad vi så uden kunder, uden noget som helst udover 26 ekstremt grimme powerpointpræsentationer,« konstaterer han i dag.

»Men så sagde vi til os selv, at 'hey, det tager altså lidt tid at etablere sig'. Vi var jo ude og bede kæmpestore virksomheder om at droppe at købe ydelser hos store advokatfirmaer for i stedet at satse på et firma med 2,5 mand ansat«

Og så kom softwaren

Gennembruddet kom i løbet af sommeren 2014, hvor først en stor virksomhed blev landet, og i løbet af det kommende år landede man kunder som NKT, Carlsberg og Statoil, og nu havde man reelt etableret en forretning, samtidig med at en tredje partner - nok en advokat fra Plesner i skikkelse af Alexander Irschenberger blev hentet.

25BUSROBOT-ADVOKAT-134929.jpg

Men den efterhånden velvoksne konsulentforretning rejste en ny undren hos Søren Munk Hansen og de øvrige partnere.

»Vi kunne se, at mange af virksomhederne overhovedet ikke havde styr på deres dokumenter. Nogen gange taler vi om deres 10 største kundekontrakter, som vi skal bruge to måneder på at indsamle og finde. Det var jo for så vidt godt for vores forretning, men ikke for virksomhedernes,« siger Søren Munk Hansen.

Oplevelsen bliver understøttet af gængs statistik på området, der blotlægger en af digitaliseringens allerstørste onder: For mens de fleste virksomheder tidligere havde arkivarer ansat til at holde styr på dokumenterne, er den funktion mere eller mindre forsvundet i dag. Med digitaliseringen florerer dokumenter i mange virksomheder i mailindbokse, servere, dropboxes og diverse USB-stik.

Johan Schlüter

IDC, International Data Corporation, anslog i en nylig undersøgelse, at vidensmedarbejdere i virksomheder i snit bruger 3,5 time om ugen på at organisere sine dokumenter, mens mellemledere og chefer årligt bruger seks uger på at lede efter »tabte« dokumenter. 10 procent af en virksomheds kontrakter forsvinder helt, og hvilket resulterer i et årligt omsætningstab på 9,3 procent.

»Og da vi så sad og sonderede markedet kunne vi se, at der er tusindvis af programmer til at oprette dokumenter og tusindvis af programmer til at oprette steder, hvor dokumenterne kan blive placeret. Men der var ikke noget bindeled mellem de to ting. Hvis vi kunne udvikle den software, ville det virkelig blive en gamechanger,« siger Søren Munk Hansen.

Efter længere tids søgen lykkedes det nemlig i august 2015 at finde programmører, der troede på projektet og evnede at løse udfordringen ved hjælp af machine learning, hvor programmørerne hele tiden hælder mere data på, indtil man til sidst har en software, der kan løse førnævnte udfordring.

»Vi har jo haft adgang til tusindvis af kontrakttyper, som vi så har lært vores software at skelne imellem. Hvad adskiller fx en ansættelseskontrakt fra en kundekontrakt? Jo flere dokumenter softwaren scanner, jo bedre bliver den til at finde forskellene og til at kunne kategorisere dokumenterne,« siger Søren Munk Hansen.

12BUSPeer-K-185932.jpg

»Man bygger simpelthen en hjerne, og så hælder man mere data på, så den hele tiden bliver klogere«

En første version er nu parat, og de første virksomheder vil i den kommende tid få installeret softwaren, der automatisk vil arkivere en virksomheds dokumenter i det øjeblik, de bliver arkiveret.

»Hvis det går, som vi håber, kan det blive kæmpestort, for det er her er et problem, alle virksomheder kender til,« siger Søren Munk Hansen og lægger tryk på alle.

I dag tæller Blue Data Management 15 medarbejdere, hvor af halvdelen cirka er programmører. Virksomheden, der er på vej til at flytte i egne lokaler på Ravnsborggade på Nørrebro, opererer samtidig med medarbejderaktier i et forsøg på at kompensere for lønninger, der ifølge Søren Munk Hansen ikke ligefrem er konkurrencedygtige.

»Det er først nu, vi tjener penge, men da vi ansatte programmørerne, kæmpede vi jo mod kæmpestore selskaber, der tilbød lønninger, vi kun kunne drømme om at give en dag. Så det har været vores måde at få de her folk om bord på.«

Johan Schlüter

For hans eget vedkommende er der også fortsat langt til det beløb, der stod på den månedlige lønseddel hos Plesner.

»Især det første år var hårdt, fordi der er så mange ting, man må sige nej til. Men man skal jo ikke gøre sådan noget, hvis det bare handler om penge. I dag udbetaler vi løn til flere end 10 mennesker hver måned, og så er det pludselig noget sjovere«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen