Berlingske Business

EY finansierer fusion med KPMG

KPMG_JesperKoefoed_Business
KPMGs partnere tog initiativet til sammenlægningen med EY i Danmark - efter fusionen kan KPMG-navnet dukke op igen i en ny konstellation. Adm. direktør i KPMG, Jesper Koefoed. Foto:

Sammenlægningen af de to revisionsselskaber KPMG og EY i Danmark betyder formentlig hverken et farvel til det ene eller det andet revisornavn i Danmark. EYs globale hovedkontor betaler for at integrere konkurrentens ledende medarbejdere i det nye firma.

Partnere i to af landets største revisionsselskaber blev tirsdag enige om at indgå ægteskab, hvorved det hårdt pressede EY - tidligere Ernst & Young - kommer ind i en mere stabil og større sammenhæng i Danmark, mens KPMG styrker sin markedsposition.

De sammenbragte revisionsselskaber fortsætter med KPMG som den juridiske enhed, herefter skiftes navn til EY, og det første års tid kommer fusionen også til at operere i Danmark med KPMGs administrerende direktør Jesper Koefoed som øverste chef.

Det sammenlagte danske firma, der har KPMGs og EYs nuværende partnere som ejere, vil i forbindelse med navneændringen ryge ind under EYs nordiske organisation, som i dag har Erik Mamelund som chef.

Til BM: Adm. direktør i KPMG, Jesper Koefoed.

»Baggrunden er, at vi så en rigtig god ide for at bringe KPMG og EY sammen og dermed skabe en førende spiller i Danmark, uden at nogen skal have penge op af lommen. Der er ikke penge mellem partnerne, men der kommer penge udefra til os fra EY Global, fordi de støtter fusionen,« siger Jesper Koefoed, og fortsætter:

»Vi tror, at det EY, vi overtager, er en trimmet forretning, og der vil være synergier fra dag ét, fordi EY kan flytte ind i vores kontorer i København og Aarhus, så der er besparelser på husleje og administration.«

Jesper Koefoed oplyser, at initiativet til sammenlægningen kommer fra KPMG, som startede processen for mindre end et par måneder siden. Han oplyser endvidere, at der er tale om en så stor beslutning, at det har været vigtigt, at alle partnerne i KPMG var enige.

Som led i aftalen med EY har KPMG i Danmark opsagt samarbejdet med det internationale KPMG. Jesper Koefoed er imidlertid ikke i tvivl om, at KPMG-navnet vil dukke op igen i Danmark, når det fusionerede selskab skifter navn.

KPMG-TRADING/

»Det er sjældent, at det her sker. Men KPMG vil formentlig se sig om efter en anden partner i Danmark, og der vil formentlig komme et nyt KPMG, men så er det bare ikke os,« siger han.

Med hensyn til kunderne har KPMG sonderet terrænet i sin egen kundebase, og det har ikke givet anledning til bekymring - snarere det modsatte.

»Vi fortsætter, der hvor vi er valgt som revisor. Revisoren skal jo vælges på en generalforsamling, og der er det den juridiske enhed, der bliver valgt. Så selv om vi skifter navn, skifter man ikke revisor. Det er stadig det samme selskab og de samme mennesker, så det er business as usual,« siger Jesper Koefoed.

Omsætning for de fem store revisionsfirmaer

Beløbene er angivet i mio. kroner

Deloitte

PwC

KPMG

BDO

Ernst & Young

2408321423201426062003200420062008200920112013
Kilde:

Berlingske Research

Antal ansatte i de fem store revisionsfirmaer

Deloitte

PwC

KPMG

BDO

Ernst & Young

3709321493205526172003200420062008200920112013
Kilde:

Berlingske Research

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen