Berlingske Business

Entreprenører vinder over kommune i sag om udbudsfusk

DB
Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri Foto:

En sejr til Dansk Byggeri og entreprenørvirksomhederne sætter en stopper for kommuners udbudsfusk og åbner marked for private virksomheder.

I en ny afgørelse om udbudsfusk vinder Dansk Byggeri og to entreprenører over Aabenraa Kommune. Afgørelsen kan få stor betydning for de private virksomheder og åbne op for et marked, som kan øge byggebranchens samlede omsætning med fem mia. kroner, skriver Børsen.

Sagens omdrejningspunkt er et udbud fra 2013, hvor Arkil og NCC tabte en ordre om vejvedligeholdelse til Aabenraa Kommunes eget selskab Entreprenørgården. Af en kendelse fra Klagenævntet for Udbud under Erhvervsstyrelsen fremgår det, at kommunens beregninger ikke var i overensstemmelse med loven, da Aabenraa Kommune ikke medregnede alle udgifter. Det førte til, at Arkil og NCC table til et bud med en kunstig lav pris.

Entreprenørgårdens tilbud lå 20 pct. under Arkils og 27 pct. under NCCs bud. Dansk Byggeri betragter afgørelsen som principiel, men adm. direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen , efterlyser stadig politisk handling for at komme kommunale udbudsfinter til livs.

Søren Damgaard

»Det er en meget klar afgørelse, og det er en banebrydende kendelse, hvor der for første gang er faldet en klar dom om, at man skal fremlægge alle udgifter, når man afgiver bud med skattekroner i baghånden,« siger han og tilføjer:

»Det er helt klart, at de nuværende regler er utilstrækkelige, når der kan laves så massive fejl som i Aabenraas tilfælde.«

Borgmester i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen (V), beklager forløbet.

»Det kan jeg ikke andet end dybt beklage. Man må ikke som privat udbyder, som entreprenør, have en fornemmelse af, at man ikke spiller på lige vilkår.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen